Czy taki diabeł straszny jak go malują? Czyli o projektowaniu formularzy
Formularze, bo o nich będzie mowa w artykule służą do komunikacji firmy z użytkownikami. Nie od dzisiaj wiadomo, że użytkownicy nie lubią wypełniać formularzy i traktują je jako zło konieczne. Warto zadbać o to, żeby nie były dla nich udręką.
W poprzednim artykule zwracaliśmy uwagę na to jak ważna jest komunikacja w zespole pomiędzy projektantami, a programistami. Teraz skupimy się na błędach w formularzach, które mogą być wynikiem złej komunikacji.
Ciekawym przypadkiem jest formularz na stronie www.dekoracje.brw.com.pl. W maju bieżącego roku próbując dokonać zakupu i zaznaczając, że jest się nowym klientem, formularz automatycznie się uzupełniał. Być może zamysł był taki, aby formularz pokazywał przykładowe dane, jednakże te zaprezentowane nie były typowymi przykładami, tj. Jan Kowalski. Niewątpliwie mogło to powodować, że użytkownicy czuli się zdezorientowani.

Automatycznie uzupełniający się formularz na stronie www.dekoracje.brw.com.pl
Obecnie na stronie znajdziemy negatywnie zaskakujące rozwiązanie. Mówi się o tym, że użytkownicy nie lubią długich formularzy, ale czy możemy stosować takie podejście, że na początku widzimy krótki formularz, a po kliknięciu w pierwsze pole nagle pojawia nam się reszta formularza. Użytkownicy czując się oszukani, mogą stracić zaufanie do naszej witryny. Niemiłą konsekwencją źle zaprojektowanego formularza dla firmy będzie utrata klienta.

Zaskakujące rozwinięcie formularza na stronie www.dekoracje.brw.com.pl
Teraz przyjrzymy się możliwości dokonania zakupu bez zakładania konta. Na stronie sklepu internetowego www.active.sklep.pl składanie zamówienia jako gość może być dla użytkowników mylące. Jesteśmy przyzwyczajeni do tego, że sformułowanie “jako gość” oznacza, że chcemy zrobić zakupy bez zakładania konta. W tym przypadku możemy zrobić zakupy “jako gość”, ale jednocześnie zakładając konto. Jest to nietypowe rozwiązanie, które niepotrzebnie wydłuża proces decyzyjny.

Sposoby składania zamówienia na stronie www.active.sklep.pl
Dobrym przykładem jak przyjaźnie dla użytkownika może wyglądać wybór sposobu złożenia zamówienia jest strona www.butsklep.pl. Jest wyraźny podział na nowych klientów i osoby, które już posiadają konto. Gdy nie mamy konta wiemy, że musimy wybrać jedną z dostępnych opcji, czyli “Zakupy bez rejestracji” lub “Załóż darmowe konto”. Dodatkowo mamy informację o tym, co zyskamy rejestrując się w sklepie.

Intuicyjne sposoby składania zamówienia na stronie www.butsklep.pl
Kilka miesięcy temu próbując założyć konto na www.tumblr.com spotkała mnie niemiła niespodzianka i potwierdzenie reguły, że etykiety powinny pojawiać się nad lub z boku pola do wpisywania, a nie wewnątrz. Wpisałam adres e-mail następnie hasło oraz z przyzwyczajenia szybko przeniosłam się do następnego pola, aby hasło potwierdzić. Okazało się, że jest to pole na nazwę użytkownika! Zarejestrowałam się, a nazwa mojego loginu brzmiała dokładnie jak moje hasło. Pierwsze czego szukałam to możliwości usunięcia konta…

Formularz rejestracji na stronie www.tumblr.com
W ciągu kilku miesięcy zauważyłam, że nastąpiła pewna zmiana. Wpisując adres e-mail, hasło, a następnie klikając w pole “Nazwa użytkownika” pojawia nam się od razu propozycja loginu. Nie jestem przekonana do autouzupełniania loginu. Wystarczyłaby ramka obok pola z propozycjami. Czy myślicie, że dobrym pomysłem jest proponowanie użytkownikowi loginu: FullBananaKitty?

Automatycznie proponowana nazwa użytkownika w formularzu rejestracji na stronie www.tumblr.com
Podsumowując należy zwrócić szczególną uwagę podczas konstruowania formularzy. Jak widać najnowsze trendy nie zawsze idą w parze z użytecznością. Jeśli w trakcie projektowania skoncentrujemy się na użytkownikach, wypełnianie formularzy będzie bardzo proste.
Dzięki 🙂 Ja teraz testuje formularz firmy gdzie pracuję. Oprócz danych niezbędnych moim zdaniem są jeszcze pola na email, i recaptcha z wybieraniem obrazkó (sic!) i staram się to zwalczyć 🙂
Cieszę się, że nie jestem jedyna w tej walce. Życzę powodzenia 🙂
Fajnie dobrane przykłady, niestety większość sklepów kompletnie jeszcze nie zwraca na to uwagi i używa dość topornych rozwiązań, na szczęście rynek to weryfikuje.
Mam nadzieję, że z czasem wzrośnie świadomość jak dobrze zaprojektowany formularz jest ważny dla użytkowników i ile może na tym zyskać firma.
Bardzo ciekawy case. Jak widać formularze to bardzo istotna rzecz. Źle zaprojektowany może przyczynić się do mniejszej liczby potencjalnych zapytań.