TESTY Z UŻYTKOWNIKAMI

Kiedy warto przeprowadzić testy z użytkownikami?

Badania z użytkownikami przynoszą nieocenioną wiedzę na temat tego, w jaki sposób użytkownicy korzystają z produktu. Testy świetnie sprawdzą się zarówno na etapie koncepcyjnym, gdy chcemy sprawdzić czy prototyp tworzonego serwisu lub aplikacji odpowiada na potrzeby użytkowników, jak i na gotowym produkcie, gdy chcemy poznać opinię użytkowników na jego temat.

KORZYŚCI

Informacje z pierwszej ręki – płynące od rzeczywistych użytkowników

Duża poprawa funkcjonalności

Odpowiedź na pytanie „dlaczego?” użytkownicy nie klikają na dany element

Weryfikacja wymagań użytkowników

Wykorzystanie testów w początkowych etapach projektowania pozwala na znaczne ograniczenie kosztów wprowadzanych poprawek i zmian

PRZEBIEG PROCESU

  • Przygotowanie do badania (wraz z klientem), podczas którego skupiamy się na:

    ...

    • Analizie celów biznesowych
    • Omówieniu grup docelowych
    • Identyfikacji procesów, ścieżek oraz głównych produktów w badanym serwisie/aplikacji
  • Rekrutacja użytkowników

    ...
    Użytkownicy są rekrutowani na podstawie omówionych wcześniej grup docelowych.

  • Przygotowanie scenariusza testów


    Zawiera on zadania dotyczące głównych celów działania serwisu.

  • Przeprowadzenie testów

    ...
    Podczas badania użytkownicy wykonują zadania realizując przygotowany scenariusz testowy.

    Razem z badanym w pokoju przebywa moderator, który przekazuje zadania i dba o prawidłowy przebieg testu.

    Obserwatorzy testu notują spostrzeżenia dotyczące wykonywanych przez użytkownika zadań.

    Badanie jest nagrywane przez specjalistyczne oprogramowanie, które pomaga w późniejszej analizie uzyskanych wyników.

  • Analiza testów

    ...
    Po przeprowadzeniu wszystkich testów badacz łączy ze sobą dane i opisuje problemy, które wymagają rozwiązania.

  • Raport

    ...
    Efektem prac jest raport dotyczący całego badania oraz wyników analizy.

    Zawiera on listę obszarów, w których znaleziono problemy, opis tych problemów i rekomendacje jak można poprawić błąd.

    Szczegółowa zawartość raportu:

    • Cel i zakres badania - zawiera informacje na temat celu badania oraz przedmiotu objętego analizą.
    • Metodyka badań - opis metod zastosowanych podczas analizy użyteczności, jej przebieg, opis scenariuszy użytych podczas badania wraz z ich uzasadnieniem, specyfikacja sprzętu itp..
    • Uczestnicy badania - informacje i dane demograficzne o użytkownikach uczestniczących w badaniach – wiek, wykształcenie, miejsce zamieszkania oraz informacje jakościowe na temat stopnia zaawansowania w obsłudze komputera, serwisów i aplikacji z których często korzystają itp..
    • Szczegółowe wyniki badania oraz rekomendacje - szczegółowe omówienie problemów zidentyfikowanych na drodze przeprowadzonych analiz. Problemy przedstawione są na zrzutach ekranowych wybranych podstron z zaznaczeniem obszarów, w których je zidentyfikowano. Znalezionym problemom przypisane są priorytety oraz rekomendacje dotyczące poprawy użyteczności.
    • Podsumowanie - w tym miejscu znajduje się ogólne podsumowanie przeprowadzonej analizy, liczbę znalezionych problemów, mocne strony serwisu lub aplikacji oraz obszary które wymagają poprawy.