Jak zwiększyć konwersję? Tym razem o modelu AIDA
Zaczyna się okres świątecznych zakupów. Z tej okazji wiele sklepów zaplanowało dzień darmowej dostawy. Wśród narastającej konkurencji warto zadbać o to, aby nasz sklep był intuicyjny i przyjazny dla użytkowników. W moim artykule zajmę się znanym i sprawdzonym sposobem na zwiększenie konwersji.
Jednym z podstawowych terminów w marketingu i sprzedaży jest model AIDA, który ma już pawie 90 lat. AIDA jest akronimem słów:
- Attention – przyciągnąć uwagę,
- Interest – zainteresować produktem,
- Desire – wywołać pragnienie zakupu,
- Action – pobudzić działanie do zakupu.
Model AIDA poza wykorzystaniem w standardowej ofercie handlowej, możemy wykorzystać w lejku konwersji przy sprzedaży w sieci, szczególnie gdy zasadniczą rolę odgrywa strona internetowa, a nie sprzedawca.
Attention – Uwaga
Uwaga jest szczególnie ważna ze względu na ilość przeglądanych przez użytkowników witryn. Zanim użytkownicy trafią na naszą stronę przeglądają tysiące innych. Mamy jedynie krótką chwilę, by przyciągnąć ich uwagę. Jest to najważniejszy etap, ponieważ od niego zależy czy nasz potencjalny klient nie opuści witryny na samym początku. Sposoby na przyciągnięcie uwagi to m.in.:
Duża i/lub oryginalna typografia.
Jednym z ostatnich trendów jest przywiązywanie większej uwagi do stosowanego fontu na stronach internetowych. Nietypowa typografia wyróżnia się na tle standardowych fontów. Dobierając oryginalne kroje pisma jesteśmy w stanie zwrócić uwagę użytkowników oraz zachęcić ich do dalszego odkrywania zawartości strony.
Video background
Innym sposobem na przyciągnięcie uwagi jest wykorzystanie filmu w tle. Poprzez zastosowanie subtelnego ruchu jesteśmy w stanie efektywnie zachęcić użytkowników do poznania naszego produktu. Sposób naszej komunikacji z użytkownikiem jest bardziej wyszukany.
Animacja
Dawniej animacje robione były we Flashu, którego obecnie się nie używa. Częstym zarzutem do animacji jest to, że spowalniają stronę, są ciężkie i niewyszukane. Jednak dzięki rozwojowi CSS3 tworzone animacje są coraz bardziej zaawansowane. Bardzo dobrym przykładem pokazującym jak dobre mogą być animacje jest:
Interest – Zainteresowanie
Gdy już udało nam się przyciągnąć uwagę użytkowników przyszedł czas na zainteresowanie naszą ofertą. Ale jak to zrobić? Zamiast pisania o cechach naszego produktu lepiej opisać korzyści jakie będą mieć użytkownicy z jego posiadania. Użytkownicy niechętnie czytają długie, monotonne opisy. Warto wypunktować najważniejsze informacje oraz sformatować tekst, tak aby kierować uwagę użytkownika na istotne elementy produktu.
Desire – Pożądanie
Jest to naturalne przedłużenie zainteresowania użytkowników. Udało nam się zwrócić uwagę oraz zainteresować użytkowników, dlatego w tym etapie powinniśmy zapewnić bardziej szczegółowe informacje o produkcie. Jeśli uda nam się zachęcić użytkowników do wyobrażenia sobie, jak używają produktu i czerpią z tego korzyść, będą go coraz bardziej pożądać. Istnieje wiele metod służących do wzbudzenia pożądania klientów, m.in.
Wykorzystanie filmów do prezentacji produktu.
Coraz częściej przy opisie produktu znajduje się film, który pokazuje jego zastosowanie. Użytkownicy widzą jak rzeczywiście produkt wygląda co może mieć realny wpływ na zakup.
Opinie użytkowników
Użytkownicy polegają na opinii innych konsumentów. Sugerują się wskazówkami oraz szukają potwierdzenia swojego wyboru. Dowód na to, że inni użytkownicy są zadowoleni z produktu eliminuje poczucie ryzyka.
Unikalność produktu
Częstym zabiegiem służącym do wzbudzenia pożądania jest podkreślenie jego unikalności oraz ograniczonego dostępu. Często można to spotkać na stronach linii lotniczych czy hoteli. Taki zabieg może przyspieszyć podjęcie decyzji przez użytkowników.
Action – Działanie
Celem tego etapu jest doprowadzenie transakcji do skutku. Użytkownik zainteresowany zakupem potrzebuje wskazówki, jak może zapłacić lub zarejestrować się. Z kolei niezdecydowanego użytkownika należy popchnąć we właściwą stronę.
Model AIDA jest stosowany od wielu lat w różnorodnych branżach. Warto zastanowić się nad jego wykorzystaniem w naszym produkcie, ponieważ dzięki niemu jesteśmy w stanie lepiej komunikować naszą ofertę do świadomości użytkowników.
Bardzo ciekawie, zwięźle a jednak szczegółowo! Poprosimy jeszcze o modelu PAS 😉