Jak robić internet na komórki?

Nawiązując do mojego wcześniejszego postu o mobilnym Internecie dziś kontynuuję temat. Zacznijmy od konkretów, czyli sprawdzonych porad dotyczących usability dla urządzeń mobilnych.

Jak polepszyć usability serwisu mobilnego?

  • Stwórz prostą architekturę informacji skierowaną na potrzeby użytkowników mobilnych.
  • Wyświetlaj nie więcej niż 5 kategorii na stronie.
  • Wyświetlaj nie więcej niż 10 linków na stronie.
  • Zawsze dostarczaj co najmniej jeden element konwentowy na każdą wyświetloną stronę (unikaj generowania stron bez treści)
  • Staraj się nadać treści priorytety według popularności lub aktywności użytkowników.
  • Koniec strony powinien zawierać link umożliwiający kontynuację nawigacji.
  • Minimalizuj wielkość strony.
  • Używaj dobrego kodu dla minimalizacji problemów technicznych.
  • Kolejność kodu powinna odpowiadać strukturze dokumentu. Koduj semantycznie
  • Używaj klawiszy dostępu.

W strukturach W3C od dłuższego czasu pracują już grupy robocze zajmujące się stworzeniem wytycznych dotyczących standardów dla urządzeń mobilnch – także wytycznych usability. Ja od półtora roku biorę udział w grupie Mobile Web Initiative. W ramach W3C powstało też między innymi warte zainteresowania Mobile Web Best Practices.

Gdy mówimy o usability mobilnym nie można zapomnieć o analizie kontekstu użytkownika. Tak jak już pisałem to właśnie analiza kontekstu użytkownika musi być punktem wyjścia do projektowania mobilnej wersji serwisu. Dziś rynek mobilny przypomina Internet sprzed kilku lat – boom się właśnie zaczyna. Potrzeby użytkowników są w większości nie zaspokojone. Ostatni raport KPMG (przebadano 400 osób w wieku 25-40 lat) ujawnia, że użytkownicy komórek chętnie (64%) sprawdzaliby za pomocą komórki adresy, godziny otwarcia, rozkłady jazdy, rezerwowali bilety. W Polsce rynek dopiero raczkuje – inspirację można zatem czerpać także z przeglądu konkurencji na bardziej rozwiniętych rynkach. Wiele ciekawych zastosowań dla Internetu mobilnego znaleźć można w katalogu http://showcase.mtld.mobi/showcase.

W USA i Europie bardzo popularne jest wykorzystanie serwisów mobilnych do następujących celów:

  • Serwisy korporacyjne – zwłaszcza sekcja PR
  • Możliwość kontaktu
  • Wyszukiwarki i katalogi placówek, oddziałów
  • Informacje lokalne
  • Informacje turystyczne
  • Informacje finansowe i biznesowe
  • Serwisy transakcyjne banków
  • Proste sklepy internetowe (często np. z upominkami)
  • Wyszukiwarki yellow-pages
  • Nieruchomości

Osobiście jestem przekonany o wielkim potencjale Internetu mobilnego. Jak widzicie ilość zastosowań już teraz jest pokaźna. 

0 odpowiedzi

Odpowiedz

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *