Jak robić internet na komórki?
Nawiązując do mojego wcześniejszego postu o mobilnym Internecie dziś kontynuuję temat. Zacznijmy od konkretów, czyli sprawdzonych porad dotyczących usability dla urządzeń mobilnych.
Jak polepszyć usability serwisu mobilnego?
- Stwórz prostą architekturę informacji skierowaną na potrzeby użytkowników mobilnych.
- Wyświetlaj nie więcej niż 5 kategorii na stronie.
- Wyświetlaj nie więcej niż 10 linków na stronie.
- Zawsze dostarczaj co najmniej jeden element konwentowy na każdą wyświetloną stronę (unikaj generowania stron bez treści)
- Staraj się nadać treści priorytety według popularności lub aktywności użytkowników.
- Koniec strony powinien zawierać link umożliwiający kontynuację nawigacji.
- Minimalizuj wielkość strony.
- Używaj dobrego kodu dla minimalizacji problemów technicznych.
- Kolejność kodu powinna odpowiadać strukturze dokumentu. Koduj semantycznie
- Używaj klawiszy dostępu.
W strukturach W3C od dłuższego czasu pracują już grupy robocze zajmujące się stworzeniem wytycznych dotyczących standardów dla urządzeń mobilnch – także wytycznych usability. Ja od półtora roku biorę udział w grupie Mobile Web Initiative. W ramach W3C powstało też między innymi warte zainteresowania Mobile Web Best Practices.
Gdy mówimy o usability mobilnym nie można zapomnieć o analizie kontekstu użytkownika. Tak jak już pisałem to właśnie analiza kontekstu użytkownika musi być punktem wyjścia do projektowania mobilnej wersji serwisu. Dziś rynek mobilny przypomina Internet sprzed kilku lat – boom się właśnie zaczyna. Potrzeby użytkowników są w większości nie zaspokojone. Ostatni raport KPMG (przebadano 400 osób w wieku 25–40 lat) ujawnia, że użytkownicy komórek chętnie (64%) sprawdzaliby za pomocą komórki adresy, godziny otwarcia, rozkłady jazdy, rezerwowali bilety. W Polsce rynek dopiero raczkuje – inspirację można zatem czerpać także z przeglądu konkurencji na bardziej rozwiniętych rynkach. Wiele ciekawych zastosowań dla Internetu mobilnego znaleźć można w katalogu http://showcase.mtld.mobi/showcase.
W USA i Europie bardzo popularne jest wykorzystanie serwisów mobilnych do następujących celów:
- Serwisy korporacyjne – zwłaszcza sekcja PR
- Możliwość kontaktu
- Wyszukiwarki i katalogi placówek, oddziałów
- Informacje lokalne
- Informacje turystyczne
- Informacje finansowe i biznesowe
- Serwisy transakcyjne banków
- Proste sklepy internetowe (często np. z upominkami)
- Wyszukiwarki yellow-pages
- Nieruchomości
Osobiście jestem przekonany o wielkim potencjale Internetu mobilnego. Jak widzicie ilość zastosowań już teraz jest pokaźna.
Odpowiedz
Want to join the discussion?Feel free to contribute!