Kreatywność w usability

Usa­bi­li­ty a nawet User-Cen­te­red Design czę­sto koja­rzy się głów­nie z mozol­nym testo­wa­niem i popra­wia­niem. Nie­kie­dy sami spe­cja­li­ści usa­bi­li­ty zapo­mi­na­ją, że ich pra­ca zawie­ra w sobie też dużą dozę kre­atyw­no­ści. W pro­ce­sie User-Cen­te­red Design kre­acja kon­cep­cji pro­duk­tu jest sza­le­nie waż­nym eta­pem. Powsta­je wie­le sza­lo­nych nie­kie­dy pomy­słów, któ­re są następ­nie wery­fi­ko­wa­ne.

Dziś chciał­bym napi­sać wię­cej o tym jak kre­ować cie­ka­we pomy­sły, a dokład­niej o tym jak pora­dzić sobie z blo­ka­da­mi kre­atyw­no­ści.

Blo­ka­dy kre­atyw­no­ści:

  1. Nie da się. Posta­wa tego typu już na samym począt­ku sta­wia Cię na prze­gra­nej pozy­cji. Wyni­ka­ją z niej dwa pro­ble­my: ocze­ki­wa­nie aż pro­blem przy­bie­rze na sile, uciecz­ka przed roz­wią­za­niem pro­ble­mu. Coraz czę­ściej fir­my eli­mi­nu­ją sło­wo „nie da się” ze swo­je­go słow­ni­ka choć­by poprzez umow­ne kary za pre­zen­to­wa­nie tego typu podej­ścia.
  2. Ja sobie z tym nie pora­dzę. Czę­sto wyda­je nam się, że pro­blem może być roz­wią­za­ny przez jakie­goś mitycz­ne­go eks­per­ta ale nie przez nas. War­to spoj­rzeć w histo­rię wyna­laz­ków by prze­ko­nać się kim z wykształ­ce­nia byli auto­rzy naj­więk­szych wyna­laz­ków. Czy wie­cie, że kolo­ro­wy film KODAK wyna­la­zła grup­ka muzy­ków?
  3. Brak rów­no­wa­gi wewnętrz­nej. Rów­no­wa­ga wewnętrz­na uła­twia sku­pie­nie się na roz­wa­ża­nym pro­ble­mie.
  4. To dzie­ci­na­da. Kre­atyw­ne tech­ni­ki roz­wią­zy­wa­nia pro­ble­mów zewnętrz­ne­mu obser­wa­to­ro­wi mogą wydać się nie­po­waż­ne. Nikt nie mówi, że musisz być poważ­ny. Google od zawsze zna­ne było z wiel­kiej ilo­ści zaba­wek i gadże­tów w biu­rze, sty­mu­lu­ją one do kre­atyw­no­ści.
  5. Strach przed poraż­ką. Poraż­ka jest natu­ral­ną kon­se­kwen­cją eks­pe­ry­men­to­wa­nia. Tho­mas Edi­son mawiał „zgro­ma­dzi­łem olbrzy­mią wie­dzę, znam tysią­ce rze­czy, któ­re nie dzia­ła­ją”. Myli się każ­dy.
  6. Strach przed pro­ble­mem. Więk­szość pro­ble­mów trak­to­wać moż­na jako wyzwa­nie, róż­ni­cę pomię­dzy sta­nem obec­nym a ocze­ki­wa­nym.
  7. Każ­dy pro­blem ma tyl­ko jed­no roz­wią­za­nie. Nie­praw­da. Każ­de roz­wią­za­nie, któ­re dzia­ła moż­na uznać za popraw­ne. Zobacz ilo­ma narzę­dzia­mi możesz dziś robić notat­ki.
  8. Uprze­dze­nia. Im jeste­śmy bar­dziej doświad­cze­ni tym bar­dziej uprze­dze­ni jeste­śmy do nie­stan­dar­do­wych roz­wią­zań. Włą­cze­nie do zespo­łu oso­by mniej doświad­czo­nej może dać zna­ko­mi­te efek­ty.
  9. Fik­sa­cja funk­cjo­nal­na. Fika­sa­cja funk­cjo­nal­na to widze­nie przed­mio­tu tyl­ko w kon­tek­ście w jakim naj­czę­ściej wystę­pu­je. W cza­sach gdy poja­wił się tele­fon więk­szość ówcze­snych firm tele­gra­ficz­nych stwier­dzi­ło, że ich dome­ną jest tele­graf. AT&T zde­fi­nio­wa­ło swo­ją dome­nę sze­rzej – jako dostar­cza­nie fir­mom sprzę­tu do komu­ni­ka­cji, dzię­ki temu sta­li się wio­dą­ca fir­mą tele­ko­mu­ni­ka­cyj­ną.
  10. Wyuczo­na bez­rad­ność. Uczy­my się pole­gać na innych. W sytu­acji awa­ryj­nej oka­zu­je się jed­nak, że sami potra­fi­my zro­bić wię­cej niż nam się wyda­je.
  11. Blo­ka­da psy­cho­lo­gicz­na. Cza­sem wystar­czy, że pomysł brzmi dziw­nie aby zarzu­cić jego dal­szą ana­li­zę. To błąd. Czy wiesz, że żoł­nie­rze w Wiet­na­mie nosi­li raj­sto­py? Brzmi dziw­nie, praw­da? Pozwa­la­ło im to jed­nak bar­dzo szyb­ko pozby­wać się licz­nie wystę­pu­ją­cych w dżun­gli pija­wek.

Meto­dy radze­nia sobie z blo­ka­da­mi kre­atyw­no­ści:

  1. Wyłącz myśle­nie kry­tycz­ne. Na myśle­nie kry­tycz­ne jest czas ale dopie­ro gdy uda się wyge­ne­ro­wać wie­le roz­wią­zań pro­ble­mu. Zanim to nastą­pi myśl kre­atyw­nie. Myśle­nie kre­atyw­ne to myśle­nie: roz­pro­szo­ne, jak naj­szer­sze, szu­ka­nie moż­li­wo­ści (bez oce­ny ich praw­do­po­do­bień­stwa).
  2. Kon­cep­cja pozy­cji per­cep­cyj­nych. Spójrz na pro­blem z róż­nych per­spek­tyw. Pierw­sza per­spek­ty­wa – two­ja wła­sna, dru­ga per­spek­ty­wa – klien­ta, prze­ciw­nej stro­ny w spo­rze, trze­cia per­spek­ty­wa – nie­za­leż­ne­go obser­wa­to­ra.
  3. Synek­ty­ka. Pole­ga na zmia­nie punk­tu widze­nia wyko­rzy­stu­jąc ana­lo­gie i meta­fo­ry.
  4. Prze­ra­mo­wa­nie. Pole­ga na zmia­nie uzna­nych ram w któ­rych umiesz­cza­my sytu­acje, pro­ble­my. Ramą są na przy­kład umo­wy „cho­dzi­my ze sobą”, „to jest spo­tka­nie biz­ne­so­we”. Zmia­na ramy pole­ga na zmia­nie kon­tek­stu sytu­acji, choć­by cza­so­we­go. Czy obec­ny wysi­łek w dłuż­szym okre­sie da zysk? Jeśli tak to nabie­ra inne­go kon­tek­stu. Inny przy­kład – nużą­cy dojazd do pra­cy może stać się oka­zją do nauki lub relak­su poprzez sko­rzy­sta­nie z odtwa­rza­cza mp3. Prze­ra­mo­wa­nie spra­wi­ło, że pro­blem znik­nął.

Wyobraź sobie, że dwój­ka two­ich dzie­ci ma ocho­tę na ostat­ni kawa­łek cia­sta. Trze­ba je podzie­lić. Jak je podzie­lić aby każ­de z nich było zado­wo­lo­ne? Więk­szość z nas fik­su­je się na myśle­niu o tym jak może­my je pre­cy­zyj­nie podzie­lić. Może jed­nak dzie­ci same mogą roz­wią­zać ten pro­blem za nas? Jak? Jed­no kroi cia­sto na dwa rów­ne kawał­ki, dru­gie wybie­ra pierw­sze. Tym samym w inte­re­sie dziec­ka kro­ją­ce­go jest podział na rów­ne czę­ści, nato­miast dziec­ko, któ­re nie kroi samo może wybrać, któ­ry kawa­łek chce zjeść co zamy­ka mu usta dosłow­nie i w prze­no­śni.

Kre­atyw­ne roz­wią­zy­wa­nie pro­ble­mów jest naj­waż­niej­szym ele­men­tem pro­jek­to­wa­nia, decy­du­je o powo­dze­niu całe­go pro­ce­su pro­jek­to­wa­nia.

Jak wyzwa­la­cie kre­atyw­ność zespo­łu i radzi­cie sobie z blo­ka­da­mi kre­atyw­no­ści?

4 odpowiedzi
  1. Szymon Błaszczyk
    Szymon Błaszczyk says:

    Faj­ny tekst 🙂

    Trzy pry­mi­tyw­ne ale sku­tecz­ne pora­dy 🙂

    1. Weź prysz­nic. To cho­ler­nie dziw­ne, ale więk­szość pomy­słów dopa­da mnie aku­rat tam. To pew­nie taka zło­śli­wość kosmo­su: dosta­niesz, ale nie będzie mógł zapi­sać 😉

    2. Zmień oto­cze­nie – wyjdź z biu­ra. Za rogiem jest ta knajp­ka z dobrą kawą i faj­ny­mi cia­cha­mi. Przez godzi­nę popra­cuj tam.

    3. Zbierz feed­back. Już teraz. Nazy­wa­my to “kole­ina­mi”. Boimy się wpa­da­nia w nie. Zauwa­ży­li­śmy, że mamy ten­den­cję do podej­mo­wa­nia nie­świa­do­mych wybo­rów (pew­nie nie tyl­ko my) i nawet pra­cu­jąc zespo­ło­wo dość szyb­ko wybie­ra­my jed­ną “ścież­kę myśle­nia”. Ktoś kto nie prze­był z Tobą dro­gi od począt­ku może w 15 minut spra­wić, że zoba­czyć, że jedziesz od daw­na w kole­inie, igno­ru­jesz alter­na­ty­wy i nie pomy­śla­łeś o całej masie pro­ble­mów, bo nie były po dro­dze 🙂

    Odpowiedz
  2. anansi
    anansi says:

    bar­dzo faj­ny tekst. co mogla­bym dodac z wla­sne­go doswiad­cze­nia:
    1. infor­muj pra­cow­ni­kow o tym, co sie dzie­je w dziale/firmie (dzie­lac pra­cow­ni­kow na “lep­szych i gor­szych” w zale­zno­sci od zaj­mo­wa­ne­go sta­no­wi­ska czu sta­zu mozesz stra­cic szan­se na wyla­pa­nie talen­tow albo po pro­stu cie­ka­wych pomy­slow).
    2. dys­ku­tuj. nie pozo­wol sobie (i innym) na sta­gna­cje i auto­ma­tycz­ne wyko­ny­wa­nie pole­cen.
    3. dziel sie wat­pli­wo­scia­mi. jesli nikt nie bedzie wie­dzial, ze je masz, nikt nie pomo­ze ci ich roz­wia­zac.
    4. cza­sa­mi zapo­mnij o “wydaj­no­sci”. czas spe­dzo­ny na mysle­niu czy testo­wa­niu nowych roz­wia­zan nie jest stra­co­ny, nawet jesli nic w tym cza­sie nie wypro­du­ku­jesz.

    Odpowiedz
  3. Malgorzata
    Malgorzata says:

    http://coaching.focus.pl/2010/04/07/piec-cwiczen-na-kreatywnosc/ – pole­cam 5 ćwi­czeń na kre­atyw­ność 🙂 „Nie uży­wa­jąc tak nie­skoń­cze­nie wspa­nia­łe­go skar­bu jak kre­atyw­ność – czy to z powo­du nie­świa­do­mo­ści ist­nie­nia, czy też ze wzglę­du na jej celo­we uni­ce­stwie­nie – czło­wiek nie tyl­ko pono­si stra­tę. Doko­nu­je tak­że zdra­dy same­go sie­bie.” – Masa­to­shi Yoshi­mu­ra

    Odpowiedz

Odpowiedz

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Odpowiedz na „Szymon BłaszczykAnuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *