Nawigacja
Nawigacja to główne bóstwo projektantów usability. Wiele czasu spędzamy nad obmyślaniem co, gdzie i dlaczego powinno się znaleźć. Czasem niestety poza fantastyczną nawigacją nie ma już na stronie nic więcej. Dla odwiedzają cych Twój serwis najważniejsza jest treść. Nieważne czy będą to newsy, mą dre artykuły czy produkty. Po to właśnie przychodzą do Ciebie i na tym chcą się skupić.
Minimalizacja nawigacji może okazać się dobrym pomysłem. W podobnym tonie mówił Andrzej Sienkiewicz (pełnią cy niegdyś funkcję Architekta w Onet.pl) na swojej prezentacji na Grill IT 10.
Na podstawie prezentacji Andrzeja oraz doświadczeń z testów jakie prowadziłem, zebrałem kilka przemyśleń na temat nawigacji.
- Najlepiej widoczna nawigacja w serwisie to pozioma belka.
- Menu drugiego poziomu znacznie lepiej działają, gdy jest w pionie a nie w poziomie (tego w poziomie wiele osób nie widzi).
- Po kliknięciu w jakikolwiek link ludzie patrzą na środek strony bo tam POWINNO się coś pokazać.
- Ludzie generalnie nie zwracają uwagi na to co znajduje się dookoła centrum strony, zakładając , że to dodatki, bannery i inne śmieci. Ludzie szukają treści, treść powinna być gdzieś w centrum.
- W wielu projektach Andrzeja dobrze działała nawigacja przez treść czyli bezpośrednio przez elementy nawigacyjne w treści strony.
- Czasem lepiej nie zachować logiki w nawigacji ale zwiększyć szanse trafienia w odpowiednią kategorię, np. poprzez dublowanie nazw kategorii.
Trackbacks & Pingbacks
[…] analizy użyteczności elementów nawigacyjnych na stronach WWW pokazują, że internauci nie lubią lewej nawigacji. Najefektywniejszym sposobem na jej skonstruowanie jest pozioma belka nawigacyjna umieszczona na […]
Odpowiedz
Want to join the discussion?Feel free to contribute!