Usability to nie wszystko!
Wielu z nas codziennie zastanawia się jak maksymalizować efektywność biznesu w Sieci, jak budować zaufanie do serwisów korporacyjnych i co zrobić by użytkownicy czuli się u nas dobrze. Mozolnie zwiększamy efektywność poszczególnych kroków w koszyku, staramy się zbadać i zaspokoić potrzeby użytkowników. Często jednak zapominamy o rzeczach tak podstawowych jak stabilne działanie aplikacji.
Urzą dzenie działa lepiej gdy wtyczka jest włą czona do prą du. Tak samo usability działa lepiej gdy serwis WWW się wyświetla. Często kwestie techniczne zostawiamy administratorom czy programistom. W efekcie może okazać się tak, że więcej biznesu tracimy z powodu nie działania strony niż z powodu nie optymalnej konstrukcji serwisu.
GCR Custom Research wykazuje, że ponad 80% osób decyzyjnych w kwestiach IT uważa dostępność biznesu jako najważniejszy wskaźnik do podniesienia w roku 2007. Zdanie to podziela John Bennett, dyrektor Business Continuity and Availability Solutions w HP “Badania wykazały, że decydenci IT widzą znaczący wpływ budowania dostępności usług na sukces biznesu”.
Tymczasem liczby są bezlitosne. Nawet jeśli serwis WWW ma dostępność na poziomie 99% oznacza to, że 7 godzin w miesiącu nie działa. W średniej wielkości sklepie internetowym to utrata kilkunastu zamówień (zakładam optymistycznie, że serwis jest nieodstępny w czasie małej oglądalności).
Trzeba pamiętać, że nie tylko niedostępność serwisu może być poważnym problemem. Zbyt długi czas odpowiedzi lub ładowania się może stanowić jedną z najważniejszych przesłanek do zrezygnowania z odwiedzenia serwisu WWW. Niekiedy zdarza się, że z różnych miejsc dostęp do serwisu diametralnie się różni. Testują c czas ładowania się serwisu z jednego miejsca nie masz pewności jak zachowuje się on dla innych twoich użytkowników.
Z pewnością wymagania użytkowników co do szybkości ładowania się stron i ich dostępności rosną wraz z popularyzacją szybkich łą cz i profesjonalizacją Internetu. Coraz trudniej budować pozytywny wizerunek straszą c jednocześnie błędami 404, 403 i wolnym ładowaniem serwisu.
Osoby odpowiedzialne za efektywność biznesu na poziomie menadżerskim powinny mieć wglą d w informacje o dostępności serwisu tak samo jak w informacje dotyczą ce statystyk ruchu w serwisie i konwersji. Ułatwi to definiowanie wąskich gardeł efektywności biznesowej, polepszy egzekwowanie odpowiedzialności za problemy techniczne a co za tym idzie zwiększy dostępność serwisu.
Co można zrobić by zwiększyć swoje szanse? Przede wszystkim uzbroić się w dobre narzędzia i metody testują ce. Im szybciej wychwycisz problem tym szybciej go rozwiążesz.
Jedno z narzędzi testują cych jakie mogę polecić to startują cy serwis CzyToDziała.pl. Dla jasności dodam, że znam i lubię autora. CzyToDziała.pl używam testowo od kilku tygodni.
Odpowiedz
Want to join the discussion?Feel free to contribute!