Usability to nie wszystko!

Wielu z nas codziennie zastanawia się™ jak maksymalizować efektywność biznesu w Sieci, jak budować‡ zaufanie do serwisó‚w korporacyjnych i co zrobić‡ by użytkownicy czuli się™ u nas dobrze. Mozolnie zwię™kszamy efektywność‡ poszczególnych kroków w koszyku, staramy się™ zbadać‡ i zaspokoić‡ potrzeby użytkownikó‚w. Czę™sto jednak zapominamy o rzeczach tak podstawowych jak stabilne dział‚anie aplikacji.

Urzą…dzenie dział‚a lepiej gdy wtyczka jest włą…czona do prą…du. Tak samo usability dział‚a lepiej gdy serwis WWW się™ wyś›wietla. Czę™sto kwestie techniczne zostawiamy administratorom czy programistom. W efekcie może okazać‡ się™ tak, że więcej biznesu tracimy z powodu nie dział‚ania strony niż z powodu nie optymalnej konstrukcji serwisu.

GCR Custom Research wykazuje, że ponad 80% osób decyzyjnych w kwestiach IT uważa dostępność‡ biznesu jako najważniejszy wskaźnik do podniesienia w roku 2007. Zdanie to podziela John Bennett, dyrektor Business Continuity and Availability Solutions w HP „Badania wykazały, że decydenci IT widzą… znaczący wpływ budowania dostę™pności usług na sukces biznesu”.

Tymczasem liczby są… bezlitosne. Nawet jeś›li serwis WWW ma dostępność‡ na poziomie 99% oznacza to, że 7 godzin w miesiącu nie dział‚a. W ś›redniej wielkoś›ci sklepie internetowym to utrata kilkunastu zamó‚wień (zakł‚adam optymistycznie, że serwis jest nieodstę™pny w czasie mał‚ej oglądalności).

Trzeba pamię™tać‡, że nie tylko niedostę™pność‡ serwisu może być‡ poważnym problemem. Zbyt dł‚ugi czas odpowiedzi lub ładowania się™ może stanowić‡ jedną… z najważniejszych przesł‚anek do zrezygnowania z odwiedzenia serwisu WWW. Niekiedy zdarza się, że z różnych miejsc dostę™p do serwisu diametralnie się™ różni. Testują…c czas ładowania się™ serwisu z jednego miejsca nie masz pewnoś›ci jak zachowuje się™ on dla innych twoich użytkownikó‚w.

Z pewnoś›cią… wymagania użytkownikó‚w co do szybkości ładowania się™ stron i ich dostę™pnoś›ci rosną… wraz z popularyzacją… szybkich łą…cz i profesjonalizacją… Internetu. Coraz trudniej budować‡ pozytywny wizerunek straszą…c jednocześ›nie błę™dami 404, 403 i wolnym ładowaniem serwisu.

Osoby odpowiedzialne za efektywno‡ść biznesu na poziomie menadżerskim powinny mieć‡ wglą…d w informacje o dostępnoś›ci serwisu tak samo jak w informacje dotyczą…ce statystyk ruchu w serwisie i konwersji. Uł‚atwi to definiowanie wąskich garde‚ł efektywnoś›ci biznesowej, polepszy egzekwowanie odpowiedzialnoś›ci za problemy techniczne a co za tym idzie zwię™kszy dostę™pność‡ serwisu.

Co można zrobić‡ by zwię™kszyć‡ swoje szanse? Przede wszystkim uzbroić‡ się™ w dobre narzę™dzia i metody testują…ce. Im szybciej wychwycisz problem tym szybciej go rozwiążesz.

Jedno z narzę™dzi testują…cych jakie mogę polecić‡ to startują…cy serwis CzyToDziała.pl. Dla jasności dodam, że znam i lubię™ autora. CzyToDziała.pl używam testowo od kilku tygodni.

0 odpowiedzi

Odpowiedz

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *