Idea One Web a usability
Na www.webusability.pl piszę też czasem o standardach sieciowych. Zarówno standardy jak i usability mają zbliżony cel -polepszać odbiór serwisu, zmniejszać bariery. Czasem jednak sytuacja zmusza do wyboru – usability czy zachowanie standardów? Obecnie w kontekście Internetu mobilnego ma to miejsce coraz częściej.
Jak postuluje organizacja W3C serwisy mobilne powinny być budowane w filozofii One Web. Oznacza to tyle, że zależnie od przeglą darki używany jest tylko inny arkusz stylu aby dopasować treść do formatu wyświetlania. Teoretycznie umożliwi to przeglądanie dowolnego serwisu WWW na dowolnym urządzeniu. Moim zdaniem technicznie można to oczywiście zrealizować ale.. ale tak naprawdę tracimy z pola widzenia użytkownika. To wiąże się nie tylko z utratą usability ale też pogorszeniem biznesowych współczynników.
Serwis mobilny jest zazwyczaj używany w zupełnie innych sytuacjach i wiąże się z realizacją innych potrzeb. Serwowanie użytkownikom klasycznego Internetu oraz mobile tego samego contentu mija się z celem. Do czego innego służy auto sportowe (broadband, 17 calowy monitor, dźwięk przestrzenny i mysz optyczna) a do czego innego terenowe auto (mały wyświetlacz, prosta klawiatura). Można stworzyć coś pomiędzy ale czy ktokolwiek zechce z tego skorzystać? Taki hybrydowy serwis na każdym z rynków będzie ustępować swoim natywnym konkurentom.
Wbrew pozorom realizacja idei One Web może zostać moim zdaniem wcielona wżycie.. ale na poziomie wyższym niż kod. Dla użytkownika najwygodniejszą sytuacją jest gdy wchodząc do serwisu WWW zostanie on przełączony automatycznie na wersję klasyczną lub mobilną . One-web czyli jeden adres i automatyczne przenoszenie do odpowiedniej wersji.
Co zatem z dostępnością , standarami i wszystkim dookoła? Jest to szalenie istotne. Moim zdaniem każdy serwis WWW powinien być zbudowany w sposób umożliwiają cy jego przeglą danie na dowolnym urzą dzeniu. Zupełnie nie wyklucza to zbudowania dedykowanych wersji mobilnych.
Idealna sytuacja: Mamy jak najbardziej dostępną wersję klasycznego serwisu do przeglą dania przez osoby niewidome, niedowidzące, roboty wyszukiwarek oraz awaryjnie przez urzą dzenia mobilne (np. musimy mieć jakąś informację z klasycznej wersji serwisu). Do tego dokładamy automatyczne przekierowanie do dedykowanej wersji mobilnej (z możliwością powrotu do wersji klasycznej). To rozwią zanie wydaje się maksymalizować zarówno użyteczność dla użytkowników jak i spełniać wymagania zwią zane z dostępnością i standardami.
W ten sposób opracowaliśmy serwis dla jednego z klientów, który już niebawem zostanie uruchomiony i postaram się z Wami podzielić case-study z tego projektu.
Odpowiedz
Want to join the discussion?Feel free to contribute!