Jak zwiększyć konwersję? Tym razem o modelu AIDA

Zaczy­na się okres świą­tecz­nych zaku­pów. Z tej oka­zji wie­le skle­pów zapla­no­wa­ło dzień dar­mo­wej dosta­wy. Wśród nara­sta­ją­cej kon­ku­ren­cji war­to zadbać o to, aby nasz sklep był intu­icyj­ny i przy­ja­zny dla użyt­kow­ni­ków. W moim arty­ku­le zaj­mę się zna­nym i spraw­dzo­nym spo­so­bem na zwięk­sze­nie kon­wer­sji.

Jed­nym z pod­sta­wo­wych ter­mi­nów w mar­ke­tin­gu i sprze­da­ży jest model AIDA, któ­ry ma już pawie 90 lat. AIDA jest akro­ni­mem słów: 

  • Atten­tion – przy­cią­gnąć uwa­gę,
  • Inte­rest – zain­te­re­so­wać pro­duk­tem,
  • Desi­re – wywo­łać pra­gnie­nie zaku­pu,
  • Action – pobu­dzić dzia­ła­nie do zaku­pu.

AIDA

Model AIDA poza wyko­rzy­sta­niem w stan­dar­do­wej ofer­cie han­dlo­wej, może­my wyko­rzy­stać w lej­ku kon­wer­sji przy sprze­da­ży w sie­ci, szcze­gól­nie gdy zasad­ni­czą rolę odgry­wa stro­na inter­ne­to­wa, a nie sprze­daw­ca.

Atten­tion – Uwa­ga

Uwa­ga jest szcze­gól­nie waż­na ze wzglę­du na ilość prze­glą­da­nych przez użyt­kow­ni­ków witryn. Zanim użyt­kow­ni­cy tra­fią na naszą stro­nę prze­glą­da­ją tysią­ce innych. Mamy jedy­nie krót­ką chwi­lę, by przy­cią­gnąć ich uwa­gę. Jest to naj­waż­niej­szy etap, ponie­waż od nie­go zale­ży czy nasz poten­cjal­ny klient nie opu­ści witry­ny na samym począt­ku. Spo­so­by na przy­cią­gnię­cie uwa­gi to m.in.:

Duża i/lub oryginalna typografia.

Jed­nym z ostat­nich tren­dów jest przy­wią­zy­wa­nie więk­szej uwa­gi do sto­so­wa­ne­go fon­tu na stro­nach inter­ne­to­wych. Nie­ty­po­wa typo­gra­fia wyróż­nia się na tle stan­dar­do­wych fon­tów. Dobie­ra­jąc ory­gi­nal­ne kro­je pisma jeste­śmy w sta­nie zwró­cić uwa­gę użyt­kow­ni­ków oraz zachę­cić ich do dal­sze­go odkry­wa­nia zawar­to­ści stro­ny.

www.nicolacozzolino.com

www.nicolacozzolino.com

 

 

Video background

Innym spo­so­bem na przy­cią­gnię­cie uwa­gi jest wyko­rzy­sta­nie fil­mu w tle. Poprzez zasto­so­wa­nie sub­tel­ne­go ruchu jeste­śmy w sta­nie efek­tyw­nie zachę­cić użyt­kow­ni­ków do pozna­nia nasze­go pro­duk­tu. Spo­sób naszej komu­ni­ka­cji z użyt­kow­ni­kiem jest bar­dziej wyszu­ka­ny.

 

 

 

 

Animacja

Daw­niej ani­ma­cje robio­ne były we Fla­shu, któ­re­go obec­nie się nie uży­wa. Czę­stym zarzu­tem do ani­ma­cji jest to, że spo­wal­nia­ją stro­nę, są cięż­kie i nie­wy­szu­ka­ne. Jed­nak dzię­ki roz­wo­jo­wi CSS3 two­rzo­ne ani­ma­cje są coraz bar­dziej zaawan­so­wa­ne. Bar­dzo dobrym przy­kła­dem poka­zu­ją­cym jak dobre mogą być ani­ma­cje jest:

 

http://beta.theexpressiveweb.com/

www.beta.theexpressiveweb.com

 

Inte­rest – Zain­te­re­so­wa­nie

Gdy już uda­ło nam się przy­cią­gnąć uwa­gę użyt­kow­ni­ków przy­szedł czas na zain­te­re­so­wa­nie naszą ofer­tą. Ale jak to zro­bić? Zamiast pisa­nia o cechach nasze­go pro­duk­tu lepiej opi­sać korzy­ści jakie będą mieć użyt­kow­ni­cy z jego posia­da­nia. Użyt­kow­ni­cy nie­chęt­nie czy­ta­ją dłu­gie, mono­ton­ne opi­sy. War­to wypunk­to­wać naj­waż­niej­sze infor­ma­cje oraz sfor­ma­to­wać tekst, tak aby kie­ro­wać uwa­gę użyt­kow­ni­ka na istot­ne ele­men­ty pro­duk­tu.

 

 

Desi­re – Pożą­da­nie

Jest to natu­ral­ne prze­dłu­że­nie zain­te­re­so­wa­nia użyt­kow­ni­ków. Uda­ło nam się zwró­cić uwa­gę oraz zain­te­re­so­wać użyt­kow­ni­ków, dla­te­go w tym eta­pie powin­ni­śmy zapew­nić bar­dziej szcze­gó­ło­we infor­ma­cje o pro­duk­cie. Jeśli uda nam się zachę­cić użyt­kow­ni­ków do wyobra­że­nia sobie, jak uży­wa­ją pro­duk­tu i czer­pią z tego korzyść, będą go coraz bar­dziej pożą­dać. Ist­nie­je wie­le metod słu­żą­cych do wzbu­dze­nia pożą­da­nia klien­tów, m.in.

Wykorzystanie filmów do prezentacji produktu.

Coraz czę­ściej przy opi­sie pro­duk­tu znaj­du­je się film, któ­ry poka­zu­je jego zasto­so­wa­nie. Użyt­kow­ni­cy widzą jak rze­czy­wi­ście pro­dukt wyglą­da co może mieć real­ny wpływ na zakup.

 

 

Opinie użytkowników

Użyt­kow­ni­cy pole­ga­ją na opi­nii innych kon­su­men­tów. Suge­ru­ją się wska­zów­ka­mi oraz szu­ka­ją potwier­dze­nia swo­je­go wybo­ru. Dowód na to, że inni użyt­kow­ni­cy są zado­wo­le­ni z pro­duk­tu eli­mi­nu­je poczu­cie ryzy­ka.

 

 

 

Unikalność produktu

Czę­stym zabie­giem słu­żą­cym do wzbu­dze­nia pożą­da­nia jest pod­kre­śle­nie jego uni­kal­no­ści oraz ogra­ni­czo­ne­go dostę­pu. Czę­sto moż­na to spo­tkać na stro­nach linii lot­ni­czych czy hote­li. Taki zabieg może przy­spie­szyć pod­ję­cie decy­zji przez użyt­kow­ni­ków.

 

 

Action – Dzia­ła­nie

Celem tego eta­pu jest dopro­wa­dze­nie trans­ak­cji do skut­ku. Użyt­kow­nik zain­te­re­so­wa­ny zaku­pem potrze­bu­je wska­zów­ki, jak może zapła­cić lub zare­je­stro­wać się. Z kolei nie­zde­cy­do­wa­ne­go użyt­kow­ni­ka nale­ży popchnąć we wła­ści­wą stro­nę.

 


Model AIDA jest sto­so­wa­ny od wie­lu lat w róż­no­rod­nych bran­żach. War­to zasta­no­wić się nad jego wyko­rzy­sta­niem w naszym pro­duk­cie, ponie­waż dzię­ki nie­mu jeste­śmy w sta­nie lepiej komu­ni­ko­wać naszą ofer­tę do świa­do­mo­ści użyt­kow­ni­ków.

1 odpowiedz

Odpowiedz

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Odpowiedz na „Piotr StarzyńskiAnuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *