Co to jest persona, a raczej kim jest?
Celem biznesowym wielu firm jest pozyskanie i utrzymanie klientów, skierowanie ich na zakup produktów. Jednak często zdarza się, że oferta jest źle komunikowana do grupy docelowej, co wynika z braku wiedzy o potencjalnych konsumentach. Rolą badaczy user experience jest poznanie użytkowników. Aby lepiej ich zrozumieć przechodzimy przez cały proces badań UX – rozmawiamy z użytkownikami, badamy ich środowisko, sprawdzamy jak radzą sobie z produktem, dogłębnie śledzimy analitykę webową. Dane, które uzyskujemy w takich badaniach dają nam obraz naszych użytkowników. Jednak jak przedstawić te dane w czytelnej i przystępnej postaci? Na pomoc przychodzą “Persony”.
Najprościej ujmując persona to modelowy klient, który posiada określony wygląd, charakterystyczne cechy, umiejętności, zainteresowania, wymagania i potrzeby. Ważne aby przy tworzeniu person wykorzystać dane uzyskane w procesie badawczym. Źródłem danych są najczęściej:
- wywiady z użytkownikami
- badania kontekstowe
- testy z użytkownikami
- ankiety
- dane analityczne np. Google Analytics
Jak tworzymy persony?
Wyróżniamy podobne cechy badanych użytkowników, ich środowisko, demografie, potrzeby, frustracje. Dzięki mapowaniu uzyskujemy kilka grup użytkowników. Zwykle powstaje od 3 do 8. Przy mniejszej liczbie możemy pominąć istotne cechy grup docelowych, przy większej liczbie nasze prace mogą stać się chaotyczne, trudno będzie nam zapamiętać cechy każdej grupy.
Zwykle określamy dane demograficzne oraz opisujemy krótką biografię postaci.
Ważnym elementem jest określenie technologii, z których korzysta użytkownik, czyli przykładowo czy korzysta z tabletu, a może wyłącznie z laptopa.
Przy tworzeniu persony kluczowe jest zdefiniowanie jej potrzeb i problemów. Te informacje pomogą nam przemyśleć główne funkcjonalności, które nasz produkt powinien spełniać. W zależności od typu projektu możemy dodać informacje o markach, z jakich korzysta użytkownik. Może to być przydatne np. przy projektowaniu sklepu internetowego.
Jednym z elementów persony jest jej wygląd. Dla reprezentacji wizualnej naszych person wykorzystujemy zdjęcia. Jednak należy pamiętać, aby wykorzystywać zdjęcia pokazujące naturalne osoby, z prawdziwego życia. Nie należy stosować stockowych, odrealnionych zdjęć.
Dlaczego persony są tak ważne?
Persony są pomocne w trakcie dyskusji nad potrzebami użytkowników, funkcjonalnościami produktu. Zapobiegają przenoszeniu przez członków zespołu własnych potrzeb na abstrakcyjnych użytkowników. Stworzone profile postaci pomagają nam w ocenie rozwiązań. Odwołujemy się do nich podczas procesu projektowego, np. zastanawiamy się czy konkretna osoba zrozumie formularz, czy dla tej osoby proces zakupowy będzie jasny lub czy zorientuje się do czego służy dana kontrolka.
Co nam dają persony?
- przypominają dla jakiego typu użytkowników tworzymy interfejs
- pomagają w ocenie, które funkcjonalności są potrzebne na stronie/ w aplikacji
- pomagają określić jakie informacje powinny znaleźć się na stronie/ w aplikacji
- pomagają zdefiniować, które elementy powinny być najbardziej widoczne
- pomagają copywriterom lepiej dostosować treść do strony
Warto wydrukować duże profile, zawiesić je na ścianach. Mają nam cały czas przypominać, aby w procesie projektowania mieć na uwadze naszych docelowych użytkowników, bo to od nich zależy sukces naszego produktu.
Dzielimy się z Wami formatką persony, z której na co dzień korzystamy w Janmedia Interactive. Zachęcamy do tworzenia własnych formatek, odpowiadających cechom projektu.
Odpowiedz
Want to join the discussion?Feel free to contribute!