Użyteczność stron biur podróży
Cały czas trwa okres wakacyjno-wyjazdowy, prawdopodobnie każdy z nas w mniejszym lub większym stopniu miał styczność ze stronami internetowymi biur podróży. Na naszym blogu wprowadzamy serię artykułów o ich użyteczności. Sprawdzimy, czy strony wzbudzają zaufanie, na ile intuicyjne i szybkie jest odnalezienie wakacji oraz jak przebiega proces złożenia zamówienia. Przyjrzymy się stronom największych biur podróży w Polsce. Do analizy wybraliśmy 5 największych touroperatorów wg rankingu www.rp.pl/temat/984572:
Itaka, Rainbow Tours, TUI, Wezyr Holidays i Grecos.

Ranking “Rzeczypospolitej” liderów turystyki wyjazdowej www.rp.pl/temat/984572
Wg badań strony biur podróży cieszą się ogromnym zainteresowaniem w okresie letnim. Szacuje się, że coraz częściej dokonujemy rezerwacji on-line. Dlatego tak ważne jest, aby strony biur podróży były intuicyjne i użyteczne.
Co ma wspólnego biuro podróży i e-commerce?
Zarówno sklepom internetowym jak i biurom podróży powinno zależeć na pozyskaniu klienta, zachęceniu go do kupna/rezerwacji. Branża e-commerce silnie się rozwija, sklepy coraz lepiej eksponują swoją markę na rynku internetowym. Jak sytuacja wygląda w przypadku stron największych touroperatorów w Polsce? Niestety da się zauważyć, że strony biur podróży nie podążają za najnowszymi trendami i wyznacznikami rynku.
Powtarzające się grzechy takie jak:
- brak dostosowania do urządzeń mobilnych,
- nieodświeżany design,
- skomplikowana i nieintuicyjna architektura informacji oraz chaos informacji,
mogą skutkować wzrastającym współczynnikiem porzuceń “koszyka”. Dlatego najwyższy czas, aby zmienić tą sytuację i spełnić wymagania klientów.
W artykule zajmiemy się stronami głównymi, tym jak prezentują się użytkownikom.
Najważniejszym elementem zachęcającym użytkownika do wejścia w interakcję ze stroną w przypadku biur podróży jest wyszukiwarka wakacji. Podczas projektowania ścieżki użytkownika należy pamiętać o dobrej ekspozycji tzw. call to action i odpowiednim wyciszeniu pozostałych treści, tak aby uniknąć efektu zrównoważenia elementów o różnym priorytecie na stronie. Układ treści ma za zadanie zachęcać użytkownika do eksploracji strony. Nie może wprowadzać zamieszania i odciągać użytkownika od konkretnych informacji. To co zauważalne na stronach touroperatorów to przeładowanie informacją. Zdaje się, że zamysłem było dodanie wszystkich możliwych informacji na jednej stronie. Taki sposób organizacji treści wprowadza nadmierny chaos i wrażenie nieuporządkowania, obniża wartość wizualną strony oraz może znacząco wpłynąć na współczynnik wyszukiwania i rezerwacji wakacji.
Przykładowo projekt graficzny strony www.grecos.pl – poprzez stosowaną grafikę można mieć wrażenie, że kompozycja widoku składa się z samych banerów reklamowych. Dodatkowo wyszukiwarka wakacji jest słabo zauważalna wśród tak zakomponowanej treści. Proces dotarcia do informacji jest znacznie utrudniony.

Strona główna www.grecos.pl
Kwestia ekspozycji wyszukiwarki została znacznie lepiej rozwiązana w serwisie www.wezyrholidays.pl. ułatwiając w ten sposób użytkownikom odnalezienie konkretnych ofert. Niestety pozostałe informacje mogą być trudne w odbiorze. Tak na przykład – zaznaczone na zrzucie filtrowanie państwa i typu hotelu. Wszystko umieszczone jest na zdjęciu przez co na pierwszy rzut oka funkcjonalność jest niewidoczna i niezrozumiała.

Strona główna www.wezyrholidays.pl
Mimo, że serwis Rainbow Tours nie jest przeładowany informacjami, to dość przestarzały projekt sprawia, że strona jest nieatrakcyjna, a wyszukiwanie i przeglądanie ofert może być procesem żmudnym i frustrującym, o czym będzie mowa w następnym artykule z naszego cyklu. Dodatkowo, odnośniki do podstron serwisu (zaznaczone na zrzucie) przypominają banery reklamowe, dlatego mogą być ignorowane przez użytkowników przez “ślepotę banerową”.

Strona główna www.rainbowtours.pl
Na uwagę zasługuje strona Itaki na której szybko odnajdujemy call to action, a pozostałe treści na stronie są uporządkowane oraz przedstawione w sposób przejrzysty. Na tej stronie dotarcie do informacji jest znacznie bardziej intuicyjne niż na stronach konkurencji.

Strona główna www.itaka.pl
Dostosowanie stron do urządzeń mobilnych
Strony, których projekt jest dostosowany do obecnych trendów są znacznie lepiej odbierane. Wyszukiwanie wakacji i przeglądanie ofert jest przyjemniejsze ze względu na stosowaną grafikę oraz czytelny układ treści. Jednak w dzisiejszych czasach należy zadbać również o użytkowników, którzy korzystają z urządzeń mobilnych.
Trzech touroperatorów zadbało o wersje dostosowane do urządzeń mobilnych poprzez zastosowanie strony responsywnej – Itaka, oraz wersji mobilnej – TUI, Rainbow Tours. Niestety użytkownicy mobilni mogą mieć znaczne problemy podczas szukania wakacji na stronach Grecos i Wezyr.
Strona www.grecos.pl dostosowuje się do wielkości ekranu, jednak nie jest dostosowana do wytycznych projektowania rozwiązań mobilnych. Strona jest jedynie pomniejszoną wersją strony wyświetlanej na desktopie. Nawigacja i odczytanie treści na telefonie jest niemożliwe.

Wersja mobilna strony www.grecos.pl
Taką samą praktykę stosuje biuro podróży Wezyr:

Wersja mobilna strony www.wezyrholidays.pl
Podsumowanie
Strony największych touroperatorów mają znaczne braki w sferze układu i przejrzystości treści. Większość z nich jest niedopasowana do obecnych standardów i trendów projektowych. W czasach, gdy Internet jest coraz powszechniejszym miejscem realizacji zamówień, istotnym jest dostarczenie swoim klientom rozwiązań nowoczesnych i przyjaznych w obsłudze, aby wyróżnić się na tle konkurencji.
W kolejnym artykule bliżej zajmiemy się wyszukiwarką wakacji. Zapraszamy!
Odpowiedz
Want to join the discussion?Feel free to contribute!