Projektowanie użytecznych serwisów dla dzieci

Pro­jek­to­wa­nie uży­tecz­nych ser­wi­sów dla dzie­ci

Z kom­pu­te­ra korzy­sta 70% dzie­ci w wie­ku 4–14 lat, z tego 20%
z Inter­ne­tu. Zadba­nie, aby stro­ny skie­ro­wa­ne do bar­dzo mło­dych użyt­kow­ni­ków były uży­tecz­ne i speł­nia­ły ich wyma­ga­nia jest tak samo istot­ne jak przy­pad­ku stron dla doro­słych. Moż­li­we, że istot­niej­sze. Pro­jek­to­wa­nie stron dla dzie­ci jest trud­niej­szym zada­niem – jest to spo­wo­do­wa­ne fak­tem, że dzie­ci maja dużo mniej­sze doświad­cze­nie zwią­za­ne z Inter­ne­tem i dopie­ro uczą się, w jaki spo­sób dzia­ła to medium a ich mode­le men­tal­ne są w trak­cie roz­wo­ju. Pomi­mo prze­świad­cze­nia więk­szo­ści doro­słych, że dziec­ko jest mistrzem tech­no­lo­gii i da sobie radę z każ­dym ele­men­tem na stro­nie, tak wca­le nie jest. Dzie­ci nie są tak cier­pli­we jak doro­śli. Ser­wis zbyt skom­pli­ko­wa­ny, trud­ny w obsłu­dze
i nie­in­tu­icyj­ny spra­wi, że mogą się szyb­ko znu­dzić i zre­zy­gno­wać
z korzy­sta­nia ze stro­ny.

Dzie­ci są nie­zwy­kle cie­ka­we świa­ta (co czę­sto widać w for­mie tysię­cy pytań dzien­nie w kie­run­ku doro­słych o ota­cza­ją­cy ich świat). Potrze­bu­ją tre­ści, któ­re pobu­dza­ją ich cie­ka­wość, skła­nia­ją do zaba­wy
i śmie­chu, są kolo­ro­we i uroz­ma­ico­ne gra­ficz­nie. Bar­dzo pozy­tyw­nie odbie­ra­ją ani­ma­cje i dźwię­ki na stro­nie. Naj­młod­si uwiel­bia­ją zaba­wę, co moż­na wyko­rzy­stać dostar­cza­jąc im narzę­dzi w posta­ci gier i łami­głó­wek. Dzie­ci są tak nasta­wio­ne na roz­ryw­kę, że cie­ka­wym zaję­ciem może być dla nich nawet wędro­wa­nie mysz­ką po stro­nie inter­ne­to­wej, w poszu­ki­wa­niu ukry­tych ele­men­tów lub po pro­stu oglą­da­nie zmian kształ­tu czy kolo­rów kur­so­ra. Takie spo­so­by wyko­rzy­stu­je na przy­kład por­tal Uli­cy Sezam­ko­wej  http://www.sesamestreet.org/ zachę­ca­jąc naj­młod­szych do prze­glą­da­nia witry­ny pro­po­nu­jąc zaba­wę, w któ­rej kur­sor mysz­ki zmie­nia się na wie­le prze­róż­nych spo­so­bów pod­czas wędrów­ki po stro­nie.

Miga­ją­cy kur­sor i inne uroz­ma­ice­nia powo­du­ją że stro­na Sesa­me Stre­et jest atrak­cyj­na dla naj­młod­szych

Cie­ka­wym przy­kła­dem jest ukry­cie w nie­ty­po­wych miej­scach kli­ka­nych ele­men­tów na stro­nie pisar­ki J. K. Row­ling http://www.jkrowling.com/. Nie­ste­ty, poza moż­li­wo­ścia­mi świet­nej zaba­wy w odszu­ki­wa­nie (poprzez kli­ka­nie) zaka­mu­flo­wa­nych na stro­nie tre­ści, por­tal nie jest prze­my­śla­ny pod kątem uży­wa­nia go przez dzie­ci.

 

Na stro­nie J.K. Row­ling aż roi się od ukry­tych ele­men­tów, któ­re trze­ba odna­leźć, by klik­nąć i dotrzeć do cie­ka­wej tre­ści.

Trze­ba pamię­tać, że dzie­ci bar­dzo chęt­nie dosto­so­wu­ją do swo­ich potrzeb i upodo­bań róż­ne ele­men­ty stro­ny. Róż­ne­go rodza­ju per­so­na­li­za­cje inter­fej­su takie jak usta­wia­nie tła pul­pi­tu, ulu­bio­nych ikon czy wła­snych sza­blo­nów są przez nie rów­nież trak­to­wa­ne jako ele­ment dobrej zaba­wy.

Nie­lsen w swo­im bada­niu wska­zał, że dzie­ci uwiel­bia­ją róż­ne­go rodza­ju meta­fo­ry i sym­bo­le: obraz­ki poko­jów, mapy 3D i inne spo­so­by na symu­lo­wa­ne śro­do­wi­ska. Jed­nak te ele­men­ty muszą być szcze­gól­nie dobrze zapro­jek­to­wa­ne, w taki spo­sób, by ich zna­cze­nie było oczy­wi­ste
i jasne dla naj­młod­szych.

Nawi­ga­cja

Pod­czas kon­struk­cji stro­ny nale­ży zadbać o intu­icyj­ną nawi­ga­cję, ponie­waż naj­młod­si czę­sto się w niej gubią. Jest to spo­wo­do­wa­ne tym, że idea sys­te­mu nawi­ga­cyj­ne­go nie zosta­ła jesz­cze przez nie zro­zu­mia­na
i dopie­ro muszą się jej nauczyć. Nale­ży pamię­tać, że nawi­ga­cja powin­na być tak pro­sta, jak to jest tyl­ko moż­li­we – naj­le­piej jed­no­po­zio­mo­wa. Jed­nym z głów­nych pro­ble­mów nawi­ga­cyj­nych, z któ­ry­mi spo­ty­ka­ją się dzie­ci, to sła­be roz­róż­nie­nie odno­śni­ków wewnętrz­nych od tych pro­wa­dzą­cych na zewnątrz ser­wi­su. Jest to istot­ne w momen­cie gdy
w witry­nie utwo­rzo­no część skie­ro­wa­ną tyl­ko dla dzie­ci i do niej wpro­wa­dzo­no odno­śni­ki do „doro­słej” wer­sji stro­ny. Dzie­ci mogą nie wie­dzieć dla­cze­go nagle opu­ści­ły swo­ją sek­cje. Mło­dzi użyt­kow­ni­cy uży­wa­ją przy­ci­sku „wstecz” czę­ściej, niż kli­ka­ją na logo stro­ny głów­nej. Jak wcze­śniej wspo­mnia­no, dzie­ci eks­plo­ru­ją ele­men­ty stro­ny, stąd też nie mają pro­ble­mów z kli­ka­niem w lin­ki nawet, gdy te nie są pod­kre­ślo­ne. Koniecz­ne jest jed­nak prze­ka­za­nie wizu­al­ne­go bodź­ca, gdy na dany ele­ment najeż­dża kur­sor myszy – oprócz zmia­ny kur­so­ra, dany ele­ment tak­że powi­nien zare­ago­wać zmia­ną sta­nu.

Prze­wi­ja­nie stron

War­to zauwa­żyć, że naj­młod­si zazwy­czaj nie prze­wi­ja­ją stron inter­ne­to­wych (robią to dużo rza­dziej niż doro­śli). Nawet jeże­li pod­czas bada­nia wspo­mi­na­no im o moż­li­wo­ści prze­wi­ja­nia, rzad­ko kie­dy z niej korzy­sta­ły. Wyni­ka z tego, że opty­mal­nie wszyst­kie istot­ne ele­men­ty stro­ny powin­ny znaj­do­wać się nad prze­ła­ma­niem stro­ny.

Infor­ma­cje tek­sto­we i język

To może zdzi­wić, ale dzie­ci chęt­nie zapo­zna­ją się z instruk­cja­mi – jed­nak trze­ba pamię­tać, że cią­gle jesz­cze nie osią­gnę­ły bie­gło­ści w czy­ta­niu
i rozu­mie­niu tek­stu. Waż­ne jest, by instruk­cje były napi­sa­ne
z uwzględ­nie­niem ich nie­peł­nych umie­jęt­no­ści i były dosto­so­wa­ne do ich wie­ku . Naj­młod­si wolą duże lite­ry, dla­te­go pod­czas two­rze­nia stro­ny lepiej wybrać czcion­kę o wiel­ko­ści 14 pik­se­li i ulu­bio­ną czcion­ką są sty­le komik­so­we. Dobrze jest podzie­lić tekst na jak naj­wię­cej mniej­szych czę­ści, co uła­twi jego przy­swo­je­nie.

Jeże­li cho­dzi o układ tre­ści, to istot­ne jest, aby był on uprosz­czo­ny i nie wyma­gał wysił­ku poznaw­cze­go u dzie­ci w celu zro­zu­mie­nia zależ­no­ści mię­dzy poszcze­gól­ny­mi ele­men­ta­mi infor­ma­cyj­ny­mi. Nale­ży zatem uni­kać porów­nań tabe­la­rycz­nych, dłu­gich list i ogól­nie prze­ła­do­wa­nia infor­ma­cyj­ne­go. Waż­na jest tutaj odpo­wied­nia przej­rzy­sta struk­tu­ra
z zacho­wa­niem hie­rar­chii wizu­al­nej.

 

Rekla­my

Koniecz­ny jest wywa­żo­ny dobór reklam w ser­wi­sach dla dzie­ci. Naj­młod­si nie roz­róż­nia­ją tre­ści komer­cyj­nych od wła­ści­wej tre­ści stro­ny i kli­ka­ją
w nie rów­nie chęt­nie, jak w inne ele­men­ty stro­ny.

Z uwa­gi na dużą podat­ność dzie­ci na rekla­mę wąt­pli­wość wzbu­dza pre­zen­to­wa­nie tre­ści mar­ke­tin­go­wych przy­go­to­wa­nych przez doro­słych w ser­wi­sach dla dzie­ci.

Pod­su­mo­wa­nie

W ramach posu­mo­wa­nia – przed­sta­wia­my tabel­kę zbior­czą stwo­rzo­ną przez Nie­lsen Gro­up, w któ­rej  przed­sta­wio­ne są infor­ma­cje o tym, któ­re ele­men­ty są lubia­ne przez użyt­kow­ni­ków w róż­nym wie­ku, a któ­re nie.

 

Zabaw­ne, inte­re­su­ją­ce, pocią­ga­ją­ce, użyt­kow­ni­cy łatwo się do tego ele­men­tu dosto­su­ją.

Użyt­kow­ni­cy mogą cenić sobie takie ele­men­ty, ale nad­uży­cie ich może spo­wo­do­wać pro­ble­my.

Użyt­kow­ni­cy nie lubią tych ele­men­tów, nie uży­wa­ją ich, uwa­ża­ją że są trud­ne w uży­ciu.

Jak widać upodo­ba­nia róż­nych grup wie­ko­wych są zupeł­nie inne. Pro­jek­tu­jąc, nale­ży zasta­no­wić się, czy na pew­no, wśród odbior­ców witry­ny nie znaj­dą się dzie­ci oraz zde­cy­do­wać, czy nie powin­no mieć to wpły­wu na budo­wę i zawar­tość  ser­wi­su. Dzie­ci wolą ani­ma­cje i efek­ty dźwię­ko­we, lubią bawić się i szu­kać roz­ryw­ki. W póź­niej­szym wie­ku pre­fe­ren­cje się zmie­nia­ją. Doro­sły jest mniej zain­te­re­so­wa­ny zaba­wą,
a bar­dziej zdo­by­wa­niem infor­ma­cji, nie chce tra­cić cza­su na poszu­ki­wa­nia inte­re­su­ją­cych go tema­tów, woli sku­pić się na szyb­kim i sku­tecz­nym dotar­ciu do inte­re­su­ją­cych go zagad­nień.
Zro­zu­mie­nie jest klu­czem: nie zaczy­naj pro­jek­to­wa­nia dla dzie­ci, jeśli ich nie kochasz.

Źró­dła:

http://www.internetstats.pl/index.php/2009/07/cele-korzystania-z-komputera-wsrod-dzieci-w-wieku-4–14-lat-smgkrc-maluchy/

http://www.useit.com/alertbox/children.html

http://www.useit.com/alertbox/teenagers.html

https://www.msu.edu/~graceb/atw/ezine/)

http://www.webcredible.co.uk/user-friendly-resources/web-usability/testing-children.shtml

http://www.archimuse.com/mw2003/papers/arseneault/arseneault.html

Ania i /KUBA:)

3 odpowiedzi
  1. acid
    acid says:

    Czy­tam was od niedawna,piszecie o uży­tecz­no­ści. Zobacz­cie jak wasza ww wyglą­da w Safa­ri. Nie jest to prze­glą­dar­ka z super ruchem, ale jed­nak zna­czą­ca http://qkpic.com/b9880, aż strach mi wejść na urzą­dze­nia mobi­le na ta stro­ne, prze tym co zoba­cze!

    Odpowiedz
  2. Piotrek Reinmar Koszuliński
    Piotrek Reinmar Koszuliński says:

    Z pod­su­mo­wa­nia moż­na wycią­gnąć jeden wnio­sek – nasto­lat­kom nic się nie podo­ba 🙂 W epo­ce emo, to chy­ba nic dziw­ne­go.

    Odpowiedz

Odpowiedz

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Odpowiedz na „Piotrek Reinmar KoszulińskiAnuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *