Przyczyna problemu
Zespół specjalistów usability zostaje oddelegowany do poprawy efektywności serwisu WWW. Może się jednak okazać, że mimo dużej ilości wykonanej pracy efektywność ta nie podnosi się znaczą co lub w ogóle się nie zmienia. Często powodem tego może być relatywnie mały wpływ użyteczności na efektywność całego serwisu.
W wielu wypadkach ważne jest zidentyfikowanie przyczyn problemu przed przystąpieniem do poprawy usability. Zagadnienie identyfikowania przyczyn znane jest też w naukach o jakości lub medycynie. Do tego typu analiz służy Diagram Ishikawy. Wikipedia podaje, że diagram przyczynowo - skutkowy (Ishikawy) jest graficzną analizą wpływu realnych czynników oraz ich wzajemnych powiązań wywołujących określony problem jakościowy oraz analizę rezultatów (skutków) spowodowanych działaniem tych powiązań.
W praktyce można stosować Diagram Ishikawy do zdefiniowania możliwych przyczyn problemu w graficznym odwzorowaniu. Następnie za pomocą metody pareto można ustalić, które z wszystkich zdefiniowanych przyczyn mają największy wpływ na skutek. Okazać może się, że w konkretnym przypadku na efektywność serwisu większy wpływ mają czynniki leżą ce poza obszarem badań użyteczności. W takim wypadku dobrze jest zająć się najpierw nimi.
Przykładowo – w wypadku sklepów internetowych często problemem większym niż użyteczność bywa dobór produktów (szczególnie dobór produktów do promocji), warunki zamawiania (dostępne formy płatności i dostawy) lub po prostu niska jakość ruchu (zbyt ogólny komunikat marketingowy).
Odpowiedz
Want to join the discussion?Feel free to contribute!