Wędrówka poznawcza – cognitive walkthrough
Wędrówka poznawcza (Cognitive Walkthrough) jest jedną z metod eksperckiej oceny użyteczności. Podczas badania analityk wykonuje zdefiniowane wcześniej zadania symulując zachowanie użytkownika. W odróżnieniu od analizy heurystycznej główny nacisk położony jest na badanie płynności procesu nie zaś pojedynczych stron serwisu.
Podczas realizacji zadania analityk odpowiada na następujące pytania:
* Czy użytkownik będzie wiedział w jaki sposób osiągnąć zamierzony efekt?
* Czy użytkownik zauważy elementy interfejsu pomocne w realizacji zadania?
* Czy użytkownik będzie potrafił powiązać elementy interfejsu z akcjami, które musi wykonać?
* Czy użytkownik będzie informowany o stanie realizacji zadania (czy otrzyma odpowiednią informację zwrotną od systemu)?
W trakcie badania powstaje zatem scenariusz realizacji zadania. Scenariusz może zatrzymać się w pewnym miejscu bez zakończenia realizacji zadania. Wtedy badanie można zakończyć na danym kroku. W wypadku powodzenia, każdy krok scenariusza jest dalej analizowany. Dalsza analiza ma na celu określenie jakości dla każdego z kroków scenariusza (co było powodem tego, że krok zakończył się sukcesem, czy można zwiększyć prawdopodobieństwo sukcesu).
Jak widzicie wędrówka poznawcza jest takim testem z użytkownikami ale bez użytkownika. Z tego powodu jest interesującym narzędziem. Wędrówka poznawcza jest stosowana jako uzupełnienie testów heurystycznych oraz może być stosowana jako przygotowanie do testów z użytkownikami.
Metoda ta została wynaleziona we wczesnych latach ’90 ale spopularyzował ją dopiero Nielsen, poświęcając jej rozdział w swojej książce Usability Inspection Methods. Metoda ta zyskała sobie kilka odmian (jej ulepszeniem zajmował się w 2000 Spencer) jednakże jej idea pozostaje niezmienna. Nadal jest też jedną z bardziej pragmatycznych metod eksperckiej oceny użyteczności.
Odpowiedz
Want to join the discussion?Feel free to contribute!