Dobra wyszukiwarka
Relatywnie często udaje mi się obserwować problemy użytkowników z wyszukiwarkami i wyszukiwaniem. W wielu zastosowaniach (np. w wielu ecommerce) wyszukiwarka jest głównym narzędziem nawigacji, problemy z wyszukiwarką mogą oznaczać duże problemy z serwisem.
Zacznijmy od tego, że dla użytkownika wszystko co wygląda jak pole tekstowe i przycisk sugerujący akcję “Szukaj” jest wyszukiwarką
. Powoduje to miedzy innymi nagminne mylenie formularza zapisania do newslettera z wyszukiwarką
.
Warto zwrócić uwagę na kilka klasycznych porad odnoszących się do wyszukiwarki.
- Kolejny raz trzymaj się konwencji - większość osób poszukuje słowa – Szukaj, nie używaj jego mniej popularnych synonimów: Znajdź, Szybkie wyszukiwanie
- Jeśli jako etykietę bloczka używasz słowa “Szukaj” to na przycisku możesz umieścić słowo “Start” . Niemniej w USA jest to dużo popularniejsze rozwiązanie niż w Polsce.
- Nie trzeba już edukować użytkowników tekstami typu “Wpisz słowo kluczowe”.
- Uwaga: upewnij się, że użytkownik zna zakres wyszukiwania! Domyślnie bezpiecznie jest ustawić wyszukiwanie w całej witrynie.
- Każde dodatkowe pole konfiguracji wyszukiwarki może sprawiać użytkownikom trudności - dobra wyszukiwarka to prosta wyszukiwarka. Zobacz na wiodą ce sklepy internetowe.
- Można zaobserwować, że im dłuższe pole wyszukiwania tym dłuższe zapytanie wpisują użytkownicy, dzięki temu otrzymują bardziej precyzyjne wyniki.
- Wydaje się, że prostsze dla użytkowników jest umieszczenie filtrowania i wyszukiwania zaawansowanego dopiero na stronach wyników.
Odpowiedz
Want to join the discussion?Feel free to contribute!