Jacy są użytkownicy?
By wiedzieć jak powinno się budować strony www, trzeba wiedzieć jacy są ich użytkownicy. Służy do tego wiele narzędzi badawczych.
Po kilku latach pracy w Sieci każdy, z badaniami czy też bez, będzie mógł kilka słów o użytkownikach powiedzieć. Generalnie warto pamiętać, że użytkownicy są:
- Leniwi i niecierpliwi – jeśli w ciągu kilkunastu sekund internauta nie znajdzie interesującej go informacji zaczyna się coraz bardziej irytować. Wystarczą źle sformułowane opcje w menu aby użytkownik nie znalazł informacji. Ktoś kto błyskawicznie skanuje stronę w poszukiwaniu linku PRACA może nie zwrócić uwagi na link DOŁĄCZ DO NASZEGO ZESPOŁU. Należy ze szczególną troską formułować nazwy wszystkich linków tak by użytkownik nie musiał się domyślać co oznaczają.
- Nie czytają, przeglądają – niektórzy twórcy stron uważają, że ich użytkownicy będą czytać stronę od deski do deski jak czyta się książkę. Praktyka pokazuje, że użytkownicy jedynie pobieżnie skanują elementy stron w poszukiwaniu czegoś co ich zainteresuje. Serwis powinien zatem swoją blokową budową ułatwiać skanowanie i szybkie docieranie do informacji. Optymalną organizacją informacji zajmuje się nauka zwana architekturą informacji.
- Nie dokonują optymalnych wyborów – często wydaje się, że użytkownicy klikają w pierwszą opcję jaki wyda im się sensowna. Jeśli źle dobrałeś nazwy działów jest duża szansa, że będą szukać potrzebnych informacji nie tam gdzie je umieściłeś. Takie problemy można minimalizować przez dodatkowe systemy nawigacyjne, które zbłąkanym użytkownikom pomogą znaleźć informacje. Takimi narzędziami są mapa serwisu, wyszukiwarka, punkty startowe, pasek nawigacyjny czy alternatywne menu – nastawione na przykład na rozwiązywanie problemów klienta.
Należy pamiętać, że klient może nie znać Twojej firmy i Twoich produktów. Poszukuje on rozwiązania swojego problemu i doceni te serwisy WWW, które mu w tym pomogą.
Odpowiedz
Want to join the discussion?Feel free to contribute!