Testy użyteczności to nie fokusy, naprawdę!
Badanie z użytkownikami jest przez wielu uznawane za podstawowe (najefektywniejsze) narzędzie badań usability. Niemniej nadal wiele osób nie dostrzega różnicy pomiędzy badaniem z użytkownikami a badaniem typu testy grupowe. Zerknijcie niżej na podsumowanie różnic:
Testy grupowe |
Testy użyteczności |
Niewielka grupa osób |
Pojedynczy użytkownik |
Uczestnicy reagują na koncepcje i projekty, które im się przedstawia |
Prosi się użytkownika o określenie co to jest, do czego służy lub aby użył danej rzeczy |
Dobre do szybkiego uzyskania próbek opinii i odczuć użytkowników. Nadają się do sprawdzenia oczekiwań odbiorców, określenia ich potrzeb. Pozwalają ocenić pomysł na bazie, którego powstać ma witryna. Można sprawdzić też wykorzystywane w witrynie słownictwo. |
Sprawdzenie czy witryna funkcjonuje poprawnie i określenie na jakie problemy napotyka użytkownik. |
Wykonywane na początku procesu tworzenia serwisu. |
Wykonywane na prototypie (papierowym, makiety, grafika, html).
|
Dla ilu użytkowników prowadzić testy?
W każdym teście udział bierze jedna osoba. Ile osób zbadać?
- Pierwsi użytkownicy zazwyczaj odkrywają najwięcej błędów.
- Jakob Nielsen i Tom Landauer wykazali, że testowanie z 5 użytkownikami pozwala na wykrycie 85% problemów dotyczących funkcjonalności witryn. Zatrudnianie większej ilości użytkowników nie gwarantuje liniowego wzrostu liczny wykrytych błędów.
- Zamiast jednego testu z 8 użytkownikami lepiej przeprowadzić dwie tury testów z 3 użytkownikami. Najczęściej duże błędu zasłaniają te mniejsze i dopiero usunięcie ich i przeprowadzeni drugiej tury pozwala na odkrycie mniejszych błędów.
- W teście bierze udział także osoba przeprowadzająca test i obserwator.
Odpowiedz
Want to join the discussion?Feel free to contribute!