O błędach w badaniach UX

O tym, że wspar­cie pro­jek­to­wa­nia bada­nia­mi jest klu­czo­wą rze­czą dla User Expe­rien­ce, (mamy nadzie­ję) prze­ko­ny­wać Cię nie musi­my. Nato­miast sęk w tym, że oprócz dobra­nia odpo­wied­nich metod badaw­czych, badacz musi odpo­wied­nio „pil­no­wać się” w trak­cie ich prze­pro­wa­dza­nia. Jakie nie­oczy­wi­ste pułap­ki czy­ha­ją na bada­czy? Jak błę­dy w przy­go­to­wa­niu sce­na­riu­sza badań mogą zaszko­dzić pro­jek­to­wi? O tym wła­śnie w tym wpi­sie.

bledy w badaniach ux

 

Grupa docelowa nie bazująca na zachowaniach

Jeże­li zale­ży nam na zba­da­niu przy­dat­no­ści nasze­go pro­duk­tu, a nie tyl­ko na samej jego uży­tecz­no­ści, po to sta­ran­nie dobie­ra­my gru­pę doce­lo­wą w bada­niach, by mieć moż­li­wość zesta­wie­nia pew­nych rze­czy­wi­stych doświad­czeń naszych użyt­kow­ni­ków z naszą nową pro­po­zy­cją. Zwłasz­cza, jeże­li po bada­niach musi­my pod­jąć waż­ne decy­zje pro­duk­to­we.

Przy­kład:  Załóż­my, że prze­pro­wa­dza­my testy uży­tecz­no­ści apli­ka­cji dla nauczy­cie­li, któ­ra ma na celu pomóc im w przy­go­to­wa­niu anga­żu­ją­cych zajęć. Uło­ży­li­śmy zada­nie o tre­ści „Pro­szę wyobra­zić sobie, że prze­pro­wa­dza Pan zaję­cia z uży­ciem pre­zen­ta­cji i szu­ka Pan nowych inspi­ra­cji. Gdzie mógł­by Pan zna­leźć potrzeb­ną funk­cjo­nal­ność?”. Tym­cza­sem bada­ny jest nauczy­cie­lem mate­ma­ty­ki i oso­bi­ście nie korzy­sta z pre­zen­ta­cji, ale ponie­waż został o to popro­szo­ny i za udział w bada­niach otrzy­mał wyna­gro­dze­nie, więc grzecz­nie wyko­nu­je pole­ce­nie. Efekt nie upew­nie­nia się, że bada­ny w ogó­le mógł­by w rze­czy­wi­sto­ści sko­rzy­stać w ten spo­sób z apli­ka­cji? Mimo, że bada­ny ogól­nie pasu­je do gru­py doce­lo­wej, bo jako nauczy­ciel sta­ra się korzy­stać z róż­nych pomo­cy, to może nie poin­for­mo­wać bada­cza, że bar­dziej inte­re­su­ją go zupeł­nie inne funk­cjo­nal­no­ści, co wię­cej, może nawet obsłu­żyć ją bez naj­mniej­szych potknięć i pochwa­lić za intu­icyj­ność.

Źró­dłem pro­ble­mu, któ­ry wystą­pił, to nie­wy­star­cza­ją­ce kry­te­ria rekru­ta­cyj­ne, któ­re sku­pi­ły się jedy­nie na demo­gra­fii nie uwzględ­nia­jąc zacho­wań. 

Wpływ scenariusza na badanego

Każ­dy badacz wie, że nie­od­po­wied­nia mode­ra­cja, brak wytłu­ma­cze­nia roli testów, czy po pro­stu nie­zad­ba­nie o odpo­wied­nią atmos­fe­rę pod­czas badań prze­ło­ży się na dys­kom­fort bada­ne­go, w sku­tek cze­go zacho­wa­nie bada­ne­go pod­czas testów będzie zupeł­nie ode­rwa­ne od tego jak w rze­czy­wi­sto­ści mógł­by posłu­gi­wać się bada­nym pro­duk­tem. Ale oprócz wyżej wymie­nio­nych aspek­tów bar­dzo waż­ny jest sam sce­na­riusz badań.

Prze­ana­li­zuj­my nastę­pu­ją­cy przy­kład zada­nia zwią­za­ne­go z testa­mi inter­fej­su webo­we­go:
„Pro­szę wybrać piz­zę Vega­na z loka­lu Piz­za­Sta­tion korzy­sta­jąc z mapy, a następ­nie zamie­nić bro­ku­ły na tru­skaw­ki i domó­wić dodat­ko­wy sos czosn­ko­wy do zamó­wie­nia.”. Co jest nie tak z tym zada­niem?

  • Po pierw­sze dość dokład­nie mówi ono co nale­ży po kolei zro­bić i zdra­dza ist­nie­ją­ce funk­cjo­nal­no­ści, jesz­cze zanim użyt­kow­nik je odkry­je (co eli­mi­nu­je szan­sę, że użyt­kow­nik samo­dziel­nie by do nich nie dotarł bądź nie domy­ślił się ich dzia­ła­nia).
  • Po dru­gie, samo zada­nie jest dość dłu­gie i szan­sa, że bada­ny wszyst­ko zapa­mię­ta jest nie­wiel­ka, dodat­ko­wo sama koniecz­ność pamię­ta­nia dłu­gie­go zada­nia może wpły­nąć na obni­że­nie kon­cen­tra­cji na reali­za­cji zada­nia.
  • Po trze­cie,  samo zada­nie uwzględ­nia dość abs­trak­cyj­ne wybo­ry, przez co zada­nie może zostać ode­bra­ne jako żar­to­bli­wa zaba­wa. To z kolei prze­kła­da się na obni­żo­ne zaan­ga­żo­wa­nie bada­ne­go w same bada­nia.

Znacz­nie lepiej prze­for­mu­ło­wać zada­nie: „W jaki spo­sób zamó­wił­by Pan piz­zę z piz­ze­rii, któ­ra znaj­du­je się naj­bli­żej Pana domu?”, „Czy ma Pan moż­li­wość zmia­ny skła­du dania? (jeże­li tak, to pro­szę coś zmie­nić)”, „Jak Pan myśli, czy do piz­zy dołą­czo­ne są sosy?”, „W jaki spo­sób doło­żył­by Pan do zamó­wie­nia dodat­ko­wy sos?”. Kolej­ne pyta­nia zada­je­my tyl­ko po wyko­na­niu uprzed­niej czę­ści zada­nia. Tak sfor­mu­ło­wa­ne zada­nie dostar­cza nam nie tyl­ko infor­ma­cji o tym, czy użyt­kow­nik „wie gdzie klik­nąć”, ale też jak inter­pre­tu­je to, co jest wyświe­tla­ne na ekra­nie.

Bar­dzo istot­ną spra­wą przy ukła­da­niu sce­na­riu­sza jest kolej­ność zadań. Sta­ra­my się je ukła­dać w taki spo­sób, aby funk­cjo­nal­ność, któ­rą chce­my zba­dać nie była uży­ta przez bada­ne­go pod­czas wcze­śniej­szych zadań. Na przy­kład – ukła­da­my zada­nie spe­cjal­nie pod logo­wa­nie, pod­czas gdy w trak­cie zada­nia zaku­pu użyt­kow­nik i tak musiał się zalo­go­wać.

Cza­sa­mi ukła­da­jąc zada­nia sce­na­riu­szo­we badacz może wyka­zać się bra­kiem empa­tii. Przy­kła­dem są zada­nia, w któ­rych zakła­da­my, że użyt­kow­nik zanie­dbał coś co może być dla nie­go istot­ne. Na przy­kład: „Wyobraź sobie, że pod­czas zama­wia­nia piz­zy zapo­mnia­łeś, że Two­ja dziew­czy­na ma aler­gię na seler. Jak mógł­byś zmie­nić zamó­wie­nie?”. Oczy­wi­ście nie każ­dy poczuł­by się ura­żo­ny takim zada­niem, ale nie powin­no nas dzi­wić, jeże­li bada­ny odpo­wie­dział­by „Na pew­no bym nie zapo­mniał”. Na pew­no nie wpły­nie to pozy­tyw­nie na dal­szą część badań.

Wnioski z badań, a błędy poznawcze

Nie bez powo­du czę­sto mówi się o tym, aby w bada­nia było zaan­ga­żo­wa­nych co naj­mniej 2 bada­czy. Nie wyni­ka to jedy­nie z chę­ci zre­du­ko­wa­nia cza­su czy ilo­ści pra­cy do jed­nej oso­by. Przede wszyst­kim cho­dzi o to, aby wnio­ski wycią­gnię­te z badań były jak naj­bar­dziej obiek­tyw­ne. Szcze­gól­nie wraż­li­we w tej kwe­stii są bada­nia jako­ścio­we, a do nich zali­cza­my kla­sycz­ne testy uży­tecz­no­ści czy wywia­dy indy­wi­du­al­ne. Tak zwa­ne „Widzi-mi-się”, a dokład­nie skła­da­ją­ce się na nie błę­dy poznaw­cze to wróg numer 1 w ana­li­zie wyni­ków badań, a jed­na oso­ba ze swo­im jedy­nym punk­tem widze­nia jest na nie bar­dziej podat­na. Błę­dów poznaw­czych moż­na wymie­nić bar­dzo wie­le, jed­nak te, któ­re według nas mogą być naj­bar­dziej istot­ne to:

  • Efekt izo­la­cji – czy­li skłon­ność do przy­pi­sy­wa­nia duże­go zna­cze­nia obser­wa­cjom, któ­re dość moc­no wyróż­nia­ją się na tle innych. Czy sytu­acja, w któ­rej np. jeden na dwu­dzie­stu użyt­kow­ni­ków zupeł­nie nie pora­dził sobie z zada­niem, a inni z mniej­szy­mi bądź więk­szy­mi pro­ble­ma­mi pora­dzi­li sobie. War­to zasta­no­wić się, czy aby na pew­no pro­fil tego bada­ne­go paso­wał do naszej gru­py badaw­czej oraz (co może się zda­rzyć) celo­wo nie sabo­to­wał bada­nia. Taka sytu­acja na pew­no bar­dzo moc­no zapad­nie w pamięć bada­cza, ale nie zna­czy to, że powi­nien o niej opo­wia­dać w czę­ści o klu­czo­wych wnio­skach, zwłasz­cza, że efekt izo­la­cji prze­nie­sie się wte­dy na klien­ta.
  • Efekt potwier­dze­nia – czy­li moc­ne sku­pie­nie się na obser­wa­cjach, któ­re potwier­dzą nasze wcze­śniej­sze przy­pusz­cze­nia. Oczy­wi­ście w ramach powsta­wa­nia sce­na­riu­sza badaw­cze­go prze­glą­da­my inter­fejs i zasta­na­wia­my się nad miej­sca­mi, któ­re wyda­ją się dość skom­pli­ko­wa­ne i sta­ra­my się dowie­dzieć czy fak­tycz­nie są pro­ble­ma­tycz­ne dla użyt­kow­ni­ków, ale nie sku­pia­my się jedy­nie na nich, a już na pew­no nie sta­ra­my się udo­wod­nić za wszel­ką cenę, że nasze przy­pusz­cze­nia oka­za­ły się słusz­ne. Nie mniej jed­nak takiej ten­den­cji trud­no się pozbyć. Efekt potwier­dze­nia może zostać wzmoc­nio­ny przez efekt prze­ko­na­nia, czy­li bazo­wa­nia na naszych wła­snych doświad­cze­niach. Przy­kła­do­wo: jeże­li my nie rozu­mie­my jakichś tre­ści na stro­nie, to będzie­my mieć ten­den­cję do tego, aby wska­zy­wać, że inni rów­nież mają ten pro­blem.
  • Efekt wspie­ra­nia decy­zji  – mamy z nim do czy­nie­nia w sytu­acji, gdy pod­świa­do­mie dąży­my do opra­co­wa­nia takich wyni­ków badań, któ­re są zgod­ne z nadzie­ja­mi bądź przy­pusz­cze­nia­mi klien­ta. Załóż­my, że przed bada­nia­mi klient powie­dział nam, że myśli o zmia­nie zdjęć na swo­jej witry­nie, bo mu się nie podo­ba­ją. W takiej sytu­acji ist­nie­je praw­do­po­do­bień­stwo iż badacz sku­pi się na wycią­gnię­ciu wnio­sków, któ­re będą zale­ca­ły zmia­nę zdjęć. Nawet jeże­li pod­czas bada­nia same zdję­cia powo­do­wa­ły nie­wie­le pro­ble­mów.

Nie­ste­ty błę­dy poznaw­cze mają wpływ na naszą pra­cę rów­nież wte­dy, gdy zda­je­my sobie spra­wę z ich ist­nie­nia. Samo zapo­zna­nie się z ich listą nie wystar­czy. Wię­cej o błę­dach poznaw­czych może­cie poczy­tać pod lin­kiem http://psychologiasprzedazy.biz/psychologia-sprzedazy-uwazaj-na-bledy-poznawcze/.

Popraw­ne prze­pro­wa­dze­nie badań UX nie jest pro­stą spra­wą. Nale­ży dość kry­tycz­nie podejść do tre­ści sce­na­riu­sza, pro­fi­lu osób, któ­re zja­wia­ją się na naszych bada­niach jak i rów­nież „pil­no­wać się” w trak­cie ana­li­zy danych, a naj­le­piej nie robić tego same­mu. Wte­dy dużo łatwiej o obiek­tyw­ne wnio­ski ?

Źródła: 

4 odpowiedzi
  1. Weselnicy
    Weselnicy says:

    Bar­dzo cięż­ko jest zro­bić odpo­wied­nie bada­nie UX’owe, po dro­dze czy­cha wie­le puła­pek, a użyt­kow­ni­cy róż­nią się spo­so­bem dzia­ła­nia i doświad­cze­niem. Bar­dzo faj­ny post!

    Odpowiedz
  2. Thomas
    Thomas says:

    Teraz rozu­miem dla­cze­go tak szyb­ko sta­je się znu­dzo­ny przy wypeł­nia­niu nie­któ­rych tek­stów do badań. Bar­dzo inte­re­su­ją­cy tekst. Cie­ka­we infor­ma­cje. Pozdra­wiam!

    Odpowiedz
  3. Brandbay
    Brandbay says:

    Wspar­cie bada­nia­mi przy­da­je się w bar­dzo wie­lu aspek­tach pra­cy agen­cji, nie tyl­ko w samym pro­ce­sie pro­jek­to­wa­nia. Zga­dza­my się, że popraw­ne ich prze­pro­wa­dze­nie wca­le nie jest takie pro­ste!

    Odpowiedz
  4. Joanna
    Joanna says:

    Doczy­ta­łam do miej­sca:

    “Efekt nie upew­nie­nia się, że bada­ny w ogó­le mógł­by w rze­czy­wi­sto­ści sko­rzy­stać w ten spo­sób z apli­ka­cji?”

    Uży­tecz­ność to tak­że odpo­wied­nie reda­go­wa­nie tre­ści. Pole­cam apli­ka­cję Jasnopis.pl

    Odpowiedz

Odpowiedz

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Odpowiedz na „WeselnicyAnuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *