Liczby w sklepie

Sklep inter­ne­to­wy jest chy­ba naj­lep­szym poli­go­nem doś›wiadczalnym dla ana­li­ty­ka usa­bi­li­ty. Nigdzie indziej wygo­da użyt­ko­wa­nia nie prze­kła­da się tak wprost na licz­by jak w ecom­mer­ce. Niżej tro­chę™ liczb, któ‚re upew­nią Was jak waż­na jest uży­tecz­ność‡, dostęp­ność‡ i otwar­tość‡ na klien­ta.

Ską…d skle­py mają użytkownikó‚w?

Ecom­mer­ce Bench­mark Guide 2006 infor­mu­je o tym skąd pocho­dzą… użyt­kow­ni­cy najwię™kszych sklepó‚w:

  • bez­po­śred­nie wej­ścia – 27%,
  • pł‚atna rekla­ma w wyszu­ki­war­kach – 23%,
  • new­slet­te­ry – 14%,
  • dział‚ania SEO – 13%,
  • pro­gra­my part­ner­skie – 11%,
  • rekla­ma na por­ta­lach, pasa­żşach – 10%,
  • mailin­gi – 3%.

Komen­ta­rze i oce­ny sprzyjają kupo­wa­niu i sprze­da­wa­niu

  • według Jupi­ter Rese­arch opi­nie o pro­duk­tach czy­ta aż 77% kupu­ją…cych,
  • oso­by, któ‚re opi­niu­ją pro­duk­ty (pozy­tyw­nie lub nega­tyw­nie) na forach wyda­ja śred­nio o 22% wię­cej od tych, któ­rzy tego nie robią,
  • wedł‚ug BizRa­te 57% kupu­ją…cych ceni sobie wyżej opi­nie innych kupu­ją…cych od opi­nii eks­per­tów,
  • z rapor­tu Rope­rASW wyni­ka, że opi­nie był‚y naj­cen­niej­szym ŹŸró‚dł‚em infor­ma­cji dla 67% klientó‚w w roku 1966. Licz­ba ta wzrosł‚a do 93% w roku 2001.

Dla­cze­go Pola­cy kupu­ją… w Sie­ci?

Na pyta­nie Gemiu­sA­dHoc – “Dla­cze­go inter­nau­ci decy­du­ją… się™ na zaku­py w sie­ci?” naj­częst­sze odpo­wie­dzi to:

  1. Oszczęd­ność‡ cza­su.
  2. Moż­li­wość‡ zgł‚oszenia zamó‚wienia o dowol­nej porze.
  3. Dosta­wa pro­duk­tu do domu.
  4. Towa­ry trud­ne do zna­le­zie­nie gdzie indziej.
  5. Niż­sza cena towa­rów.
  6. Wię™kszy asor­ty­ment.
  7. Dokł‚adna infor­ma­cja o pro­duk­cie.
  8. Zachęcił‚a mnie pro­mo­cja.

Co skło­ni­ło­by Polakó‚w do czę™stszych zakupó‚w w skle­pach?

W rapor­cie przy­go­to­wa­nym przez Gemius i Money.pl użyt­kow­ni­cy dekla­ru­ją…, że kupo­wa­li­by cz궛ciej gdy­by speł­nio­no warun­ki takie jak:

  1. Niż­sze ceny.
  2. Niż­sze kosz­ty wysył‚ki/bezpłatna dosta­wa.
  3. Bez­pie­czeń­stwo, wia­ry­god­ność‡, pew­ność‡.
  4. Nic by mnie nie skłonił‚o.
  5. Wię™kszy wybó‚r towaró‚w.
  6. Posia­da­nie wię™cej pienię™dzy.
  7. Pro­mo­cje, korzyst­ne ofer­ty.
  8. Trud­no powie­dzieć‡.
  9. Dokład­ny opis towaró‚w.
  10. Moż­li­wość‡ pł‚acenia ina­czej niż kar­tą.
  11. Moż­li­wość‡ zwro­tu.
  12. Inne.

Czy RSS ma sens w skle­pie?

Inter­ne­tre­ta­iler zwra­ca na to, że:

  • użyt­kow­nik skle­pu, któ‚ry ze zwy­kłe­go odwie­dza­ją…cego sta­nie się™ odwie­dza­ją­cym korzy­sta­ją…cym z RSS dane­go skle­pu zacznie kupo­wać o oko­ło 3% wię­cej (a to już ma war­tość),
  • w poró‚wnaniu do mailingó‚w współ­czyn­nik kli­kal­no­ści w lin­ki z kana­łu RSS jest wyż­szy o 50%, a kon­wer­sja z takich wejść jest zbli­żo­na do śred­niej kon­wer­sji skle­pu.

Dostęp­ność‡ to już nie gadżet

  • Już kil­ka mie­się­cy temu po raz pierw­szy w w histo­rii japoń­skie­go inter­ne­tu, wię™cej Japończykó‚w łączył‚o się™ z sie­cią… przez tele­fo­ny komór­ko­we (69 mln) niż przez kom­pu­ter (66 mln) – wyni­ka z badań„ Mini­stry of Inter­nal Affa­irs and Com­mu­ni­ca­tion. Infor­mu­je o tym Mul­ti­lin­gu­al Search.
  • Ponad­to sza­cu­je się™, że w 2008 r. 75% komó‚rek będzie mogł‚a w peł‚ni wyko­rzy­stać‡ moż­li­wo­ści Inter­ne­tu.

Uży­tecz­ność‡ jest waż­na (bar­dzo)

  • 91% osó‚b pod­da­je się po mak­sy­mal­nie trzech nie­uda­nych pró‚bach wyko­na­nia posia…danej czyn­no­ści w ser­wi­sie WWW.
  • 36% osób dekla­ru­je, że nie będzie robić‡ biz­ne­su z fir­mą…, któ­ra zawiodł‚a ocze­ki­wa­nia danej oso­by w Inter­ne­cie.
  • 20% osób dekla­ru­je, że nega­tyw­ne doś›wiadczenia onli­ne zwią­za­ne z fir­mą… zmotywował‚y ich do zre­zy­gno­wa­nia ze współ­pra­cy z tą… fir­mą….
1 odpowiedz
  1. Piotr Starzyński
    Piotr Starzyński says:

    Cie­ka­we sta­ty­sty­ki, szko­da, że dość sta­re. Dorzu­cił­bym do tego infor­ma­cję, że ruch SEO, to też dużo ruchu bran­do­we­go czy­li użyt­kow­ni­cy np. wcho­dzą w inte­rak­cje z rekla­mą, zapa­mię­tu­ją mar­kę i doko­nu­ją osta­tecz­ne­go zaku­pu korzy­sta­jąc z wyszu­ki­war­ki. W tym wypad­ku pod­pa­da­ją więc pod ruch orga­nicz­ny.
    A pro­pos skle­pów inter­ne­to­wych tutaj cie­ka­wie o opty­ma­li­za­cji seo skle­pu inter­ne­to­we­go: https://piotrstarzynski.com/optymalizacja-sklepu-internetowego-linki-kanoniczne/

    Odpowiedz

Odpowiedz

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Odpowiedz na „Piotr StarzyńskiAnuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *