Użyteczna heyah.pl

Na grupie usability przedstawiono ostatnio nowy projekt heyah.pl do oceny.

Autorzy strony napisali:

> W dniu dzisiejszym uruchomiliśmy nową witrynę www.heyah.pl.
> Dołożyliśmy wszelkich starań by była jak najbardziej użyteczna i
> funkcjonalna, wykorzystując przy tym technologię Flasha i Ajaxa. Wybór
> takich rozwiązań pozwolił na znaczne uproszczenie strony oraz
> konsekwentne zachowanie charakterystycznej dla Flasha interaktywności
> w całym serwisie. Serwis Heyah zawiera dużą ilość informacji – dlatego
> nawigacja serwisu została podzielona na makro- i mikronawigację.

Kiedyś, ktoś z dziennikarzy zapytał Michalczewskiego czy będąc tak znakomitym bokserem nie korciło go nigdy aby komuś przyłożyć na ulicy – gdy się niegrzecznie zachowywał albo go zaczepiał. Michalczewski odpowiedział wtedy „nie, bo ja nie biję za darmo”. 🙂

Postępuję troszkę w imię tej zasady i raczej staram się unikać oceniania, zwłaszcza negatywnego produkcji agencji. Od dwóch lat piszę o usability, edukuję, podaję czasem złe a czasem dobre przykłady ale raczej w oderwaniu od serwisu. Każdy serwis może mieć dobre i złe elementy.

Niestety trudno mi przejść obojętnym wobec pisania o stronie heyah.pl w kontekście wysokiej jej użyteczności. To kwestionuję trochę te dwa lata pracy jakie ja i wiele innych osób poświęciliśmy na promocję usability i uświadamianie klientów.

Trudno mi się zgodzić, że taka heyah.pl była projektowana w oparciu o jakiekolwiek zasady usability i trudno mi uwierzyć, że ktokolwiek testował usability tego serwisu lub nawet brał pod uwagę te kwestie podczas projektowania.

Poświęciłem 5 minut na pokazanie prostej wędrówki poznawczej typowego potencjalnego klienta. Oczywiście najlepsze wyniki dałoby tutaj badanie z użytkownikami, do takiego badania bardzo zachęcam agencję.

Chciałem tylko pokazać, że wystarczy naprawdę chwila aby zrozumieć, że to nie jest ergonomiczna strona i, że będzie sprawiać użytkownikom problemy.

Zapraszam do zerknięcia, wrzuciłem w PDF bo nie chciałbym poświęcać temu więcej czasu.
Nie chodzi o atakowania kogoś produkcji, jak już pisałem jestem pewien, że poświęcono wiele czasu aby serwis wyglądał tak jak wygląda. Myślę, że po prostu nie powinno się nadużywać słowa „użyteczny” w kontekście tego serwisu.

Krótka wędrowka poznawcza:

Uzupełnienie o metodzie badania:

Zamieszczony tu PDF jest zapisem jednego ze scenariuszy metody wędrówki poznawczej. Wędrówka poznawcza jest wykonywana przez badacza bez udziału użytkowników. Służy do szybkiej walidacji spójności i logiki procesów w serwisie. Ta prosta metoda (wykonanie na szybko jednego ze scenariuszy) wystarczyła by pokazać jak nieintuicyjny jest opisywany serwis. W projektowaniu zorientowanym na użytkownika najważniejsze jest ustawiczne testowanie i poprawianie. Warto zatem używać metod dających szybkie wyniki, zwłaszcza gdy mówimy o roboczym sprawdzeniu tezy, że strona jest intuicyjna. Tezę taką na liście usability postawiła firma która stronę przygotowała. Nie trzeba było zaawansowanych analiz a wystarczyła najprostsza metoda i kilkanaście minut aby tezę tę obalić. Taka też była intencja badania.

0 odpowiedzi

Odpowiedz

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *