Jak pisać, żeby użytkownik nie zwariował

Jak pisać, żeby użytkownik nie zwariował

Trendy UX mówią o wzroście znaczenia typografii, które jest większe z roku na rok. Krój czcionki, jej wielkość to idealny sposób na wyróżnienie naszego produktu, jednak nie należy zapominać o użyteczności. W dzisiejszym artykule przeanalizujemy najczęstsze błędy typograficzne popełniane na stronach internetowych.

Więcej

Responsive Web Design a coraz większe ekrany

Metodyka projektowania zgodnego z zasadami Responsive Web Design stała się tak powszechna, że obecnie jest wyznacznikiem standardu. Odkąd metoda ta zaczęła się pojawiać wyzwaniem dla projektantów było: jak przenieść kontent mieszczący się na monitorach komputerów na małe wyświetlacze smatphone’ów? Jednak RWD dotyczy nie tylko zmniejszania kontentu, ale również prezentacji treści na coraz większych rozdzielczościach. W tym momencie projektanci stoją przed dylematem: jak zoptymalizować strony na małe i wielkie rozdzielczości. Więcej

Smartwatch – wyzwanie i morze możliwości

Smartwatch – wyzwanie i morze możliwości

Pierwszy przenośny zegarek (kieszonkowy) został stworzony przez Petera Henleina w  XVI wieku. Był to najpopularniejszy typ zegarka do I wojny światowej. Pewnie niewielu z nas wie, ale na początku XX wieku zegarki naręczne były noszone wyłącznie przez kobiety! Mężczyźni traktowali je z pogardą i uważali, że to przejściowa moda. Wybuch I wojny światowej zmusił ich do zmiany poglądów. Zegarki naręczne były niezbędnym wyposażeniem żołnierzy, ponieważ wersja kieszonkowa była niepraktyczna w zastosowaniu. Od tego czasu zegarki naręczne są powszechnie używane, a w dzisiejszych czasach znalazły kolejne zastosowanie w postaci smartwatchy. Pierwsze “inteligentne zegarki” powstały na początku lat 80.

Więcej

Sektor publiczny woła o pomoc! Potrzeba projektowania User Experience w dziale sektora publicznego

Inspiracją do napisania artykułu było przeprowadzenie szkolenia z zakresu User Experience w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Małopolskiego w Krakowie. Osoby biorące udział w szkoleniu sprawowały nadzór nad 5 różnymi stronami. Podczas ćwiczeń warsztatowych udało nam się przyjrzeć 3 z nich. Zaobserwowałam niezwykłe zaangażowanie uczestników w tworzenie stron internetowych i chęć poprawy ich użyteczności. Spowodowało to, że postanowiłam się bliżej przyjrzeć problemom związanym z korzystaniem ze stron urzędowych.

Więcej

Szybkie testy w metodyce UCD

Jak wszyscy dobrze wiemy, UCD jest procesem iteracyjnym, w którym potrzeby i wymagania końcowego użytkownika są szczegółowo analizowane na każdym etapie procesu projektowego.
Przy odkrywaniu tych potrzeb, do dyspozycji projektantów jest wiele różnego rodzaju metod. Jednak chyba najczęściej wykorzystywaną metodą są testy z użytkownikami oraz jakże popularny już od jakiegoś czasu eyetracking. Metody bardzo skuteczne, ale i czasochłonne. Zarówno w „zwykłych” badaniach z użytkownikami, jak i w eyetrackingu, projektanci muszą przygotować scenariusz testów, znaleźć i zrekrutować odpowiednich uczestników, umówić się z nimi na dany dzień (gdyż nie każdy dzień im pasuje), a następnie przeprowadzić właściwe testy serwisu. Taki proces trwa. Jeśli nie korzystamy z zewnętrznej firmy rekrutującej uczestników, najczęściej wyniki testów uzyskujemy po ponad tygodniu naszej pracy (minimum). To często trwa zbyt długo, zwłaszcza gdy pracujemy Agile’owo w krótkich sprintach. Dodatkowo metoda ta kosztuje, gdyż zawsze musimy pamiętać o tym, iż użytkownicy, którzy poświęcili nam swój czas powinni być właściwie nagrodzeni.
Co więc zrobić w takim przypadku? Gdy nie mamy czasu, a często i budżetu na „pełne” testy z użytkownikami.

Z pomocą przychodzą alternatywne metody badań.

Więcej

Zaangażowanie użytkowników – jak to zmierzyć?

Zastanawiając się, czy rozwój naszego internetowego produktu zmierza w dobrym kierunku, musimy wiedzieć, w jaki sposób chcemy to zmierzyć oraz co i jak możemy zrobić, aby maksymalnie zaangażować użytkowników.
Kluczowym pytaniem, od którego powinniśmy zacząć jest „Co to właściwie oznacza, że użytkownicy korzystają z naszego produktu, po co i dlaczego to robią oraz czy są wystarczająco mocno zaangażowani?” Więcej

Usłyszeć interfejs

Usłyszeć interfejs – projektowanie serwisów internetowych dla użytkowników niewidomych

Codziennie każdy z nas wchodzi w interakcję z bardzo dużą liczbą różnych interfejsów, od automatów sprzedających kawę, bilety MPK, PKP, przez interfejsy urządzeń mobilnych, a kończąc na laptopie i sporej liczbie serwisów internetowych.

Do tych interakcji używamy w szczególności jednego zmysłu – wzroku.

Jednak jak „wyglądają” interfejsy, których niektórzy nie mogą zobaczyć?

Nie mogą zobaczyć, to fakt. Mogą jednak usłyszeć!

Więcej

Koncepcja RWD – jak myśleć responsywnie podczas projektowania

Wiele zostało napisane i powiedziane na temat Responsive Web Design, czyli o sposobie tworzenia stron internetowych, które są dostępne, dobrze się wyświetlają i są poprawnie obsługiwane na każdym urządzeniu, pod różnymi rozdzielczościami ekranów. W sieci jest wiele informacji na temat konkretnych rozwiązań, przykładów, wskazówek projektowych, zarówno tych mniej jak i bardziej technicznych.

W tym artykule, na podstawie obserwacji oraz dostępnych informacji, chciałam przybliżyć ideę RWD i skupić się na ciekawym, nietechnicznym podejściu do projektowania. Nie będę koncentrować się na konkretnych rozwiązaniach, ale na nastawieniu jakie powinniśmy mieć, kiedy podchodzimy do tematu „responsive web desing”.

Więcej

Film video jako sposób na większą konwersję landing page

Jednym z powodów, dla którego użytkownicy szybko opuszczają Twoją stronę internetową wchodząc na landing page, jest to, że nie wiedzą nic na temat Twojego produktu czy Twoich usług. Możliwe, że nie dostarczasz im odpowiednich wskazówek lub są one niezrozumiałe bądź mało interesujące i zachęcające. Twoim zadaniem jest, w pierwszej kolejności zapoznać ich z tym co oferujesz oraz (co jest znacznie trudniejsze) zainteresować i sprawić, aby zostali na dłużej.

Ludzka zdolność koncentracji jest coraz krótsza i mamy jedynie 8 sekund (źr: www.statisticbrain.com/), aby przyciągnąć uwagę użytkownika, który dodatkowo rozpraszany jest przez przeglądanie innych stron, powiadomienia z sieci społecznościowych oraz przez to wszystko, co się dzieje wokół niego.

Musisz znaleźć więc skuteczny sposób, na przekonanie użytkownika właśnie do Twojego produktu. Jedną z metod stworzenia skutecznej landing page jest film video.
Więcej

Projektowanie wiadomości e-mail dla użytkowników mobilnych

Codzienne użycie urządzeń mobilnych wzrasta nieprzerwanie. Oznacza to, że musimy dostosować nasze produkty w taki sposób, aby nie stanowiły bariery dla korzystania z nich przez naszych użytkowników.

Dla wielu z nas codzienną poranną rutyną stało się sprawdzanie poczty e-mail zanim jeszcze usiądziemy do komputera w pracy lub w domu. Sprawdzamy e-maile jedząc śniadanie, stojąc w ulicznym korku, a nawet jeszcze leżąc w łóżku. Niestety jeszcze dość często zdarza nam się trafić na e-maile, których w żaden sposób (a już na pewno nie w sposób prosty) nie można odczytać i wykonać na nich pożądanych akcji.

Jeśli więc chcemy z odpowiednim skutkiem dotrzeć do naszych mobilnych klientów, subskrybentów oraz użytkowników, powinniśmy zadbać o to, aby nasze wiadomości wyświetlały się prawidłowo.
Więcej