UX to nie wszystko

Transformacja User Experience

Czytając tytuł tego artykułu, być może, u części z Was pojawi się czerwona lampka – zaraz, zaraz… to jest blog o projektowaniu, Usability i User Experience , a jeden z autorów pisze „UX to nie wszystko…”? 😊 Dokładnie. UX to nie wszystko… A przynajmniej taki jakim aktualnie go rozumiemy. Chcemy czy nie, UX ewoluuje.

Usability umarło*…

Na pewno wiele osób pamięta jeszcze czasy usability. Kilka, kilkanaście lat temu mówiliśmy głównie o usability i użyteczności. Nazywaliśmy się specjalistami ds. użyteczności. Czytaliśmy książki takie jak „Usability w e-biznesie” T. Karwatki. Tłumaczyliśmy koncepcje user-centred design. Ewangelizowaliśmy całe zespoły i organizacje w kierunku tego, że użyteczność w wytwarzanych produktach jest ważna i naprawdę przynosi wymierne korzyści.

Jednak bardzo szybko, wraz z rozwojem nowych technologii, zrozumieliśmy, że użyteczność (czyli pewnego rodzaju ergonomia) to nie wszystko. 10 heurystyk Nielsena to za mało, aby budować rewelacyjne produkty. Użytkownicy i klienci korzystający z naszych rozwiązań potrzebują  i wymagają od nas czegoś więcej.

Na polski rynek wszedł nowy termin – User Experience, określający nie tylko użyteczność, ale całość wrażeń jakie doświadcza użytkownik w momencie interakcji z produktem. W tym samym czasie słowo Usability zostało zastąpione krótkim UX. Swoją drogą. Piękne określenie – „całość wrażeń jakie doświadcza użytkownik”. A osobą, która jest odpowiedzialna za UX w projekcie jest oczywiście UX designer.

Jednak tutaj pojawia się fundamentalne pytanie: Czy na pewno UX designer jest osobą, która jest w stanie zaprojektować „całość wrażeń” produktu? Czy tylko ta jedna osoba w projekcie jest odpowiedzialna za UX? Odpowiedź brzmi – NIE.  Żaden projektant UX nie jest w stanie „ogarnąć” całego produktu.

User Experience umiera*…

Perspektywa UX designera jest mi bardzo dobrze znana. Sam zaczynałem jako projektant User Experience. Czyli co właściwie robiłem? Oczywiście projektowałem „całość wrażeń” produktu – przynajmniej tak mi się wydawało.

A konkretniej? Co robi UX designer?

Poniżej krótka lista często powtarzających się zadań i obowiązków w ofertach pracy:

  • Badanie potrzeb użytkowników
  • Przygotowywanie i prowadzenie badań (testów) z udziałem użytkowników
  • Projektowanie architektury informacji
  • Tworzenie makiet i prototypów
  • Projektowanie interakcji

Ogólnie zauważyłem, że często UX designerzy zamykają się w powyższych obszarach, broniąc się przed wyjściem ze swojej „strefy komfortu”. Mnie osobiście, w tym zestawieniu czegoś jednak zaczęło brakować… Brakowało mi spojrzenia na projektowany produkt z szerszej perspektywy. Przede wszystkim z perspektywy biznesowej i technologicznej.

Zadawałem sobie wiele pytań:

  • Czy budujemy właściwy produkt?
  • Czy ten produkt rzeczywiście odpowiada na potrzeby swoich odbiorców?
  • Jakie problemy biznesowe rozwiązuje pracując na tą funkcjonalnością?
  • Jak wygląda ROI nowego modułu, nad którym pracuję?
  • Jaki jest efekt wdrożonych zmian, nad którymi wspólnie z zespołem pracowałem?
  • Jak mogę udoskonalić User Experience produktu wykorzystując nowe technologie?

Zacząłem zgłębiać temat… I zrozumiałem, że za UX nie jest odpowiedzialna tylko jedna osoba – UX designer. UX produktu to praca wielu osób, o różnych specjalnościach, z różnych obszarów – strategii, designu, technologii, contentu, marketingu… Pracując wspólnie wnoszą do projektu odmienne perspektywy, pomysły i najlepsze rozwiązania. To właśnie połączenie tych wszystkich obszarów finalnie buduje sukces produktu.

…ale to wymaga również efektywnej komunikacji UX designera, na wielu z powyższych obszarów 😊

…następca UX to Product Thinking

Jak mawiał Leonardo di Caprio w filmie „Incepcja” – „We need to go deeper”.

Tak samo my, osoby odpowiedzialne za sukces produktu, musimy wejść głębiej w projektowany produkt. Poznać różne jego aspekty, aby móc zaproponować najlepsze rozwiązania i najlepszy możliwy UX.

W 2016 roku Facebook w swojej aplikacji mobilnej przedstawił rozwiązanie, które umożliwia osobom niewidomym i niedowidzącym usłyszenie tego, co znajduje się zdjęciach zamieszczanych na portalu. Rozwiązanie to powstało dzięki zastosowaniu algorytmów sztucznej inteligencji (AI), które są w stanie rozpoznać obiekty na zdjęciu (np. niebo, drzewa, ludzi).

printhttps://www.facebook.com/zuck/videos/10102456212502251/

Dla 285 milionów użytkowników niewidomych i niedowidzących na całym świecie jest to niesamowity  poziom User Experience – są w stanie zobaczyć zdjęcia! Myślę, że nie byłoby to możliwe bez udziału świetnego, interdyscyplinarnego zespołu, który był świadomy użytkowników, biznesu i technologii. Podobnie my, osoby odpowiedzialne za User Experience produktu powinniśmy poszerzać swoje obszary zainteresowania. Możliwości jest naprawdę wiele – książki, artykuły, szkolenia (polecam nasze nowe szkolenie „Product Thinking”), meetup’y , konferencje czy po prostu rozmowy z kolegami/koleżankami z pracy.

A to wszystko po to, aby myśleć bardziej produktowo.

* przynajmniej w takiej formie, w jakiej to pojęcie do tej pory znaliśmy.

2 odpowiedzi
  1. Marek
    Marek says:

    Tak samo jak usability jest częścią UX, w taki sam sposób UX z kolei jest częścią CX (customer experience), na który składają się czynniki wspomniane przez Ciebie jak i to, co się dzieje już po użyciu/wykorzystaniu produktu.
    UX akurat ten krok pomija i skupia się jedynie na bieżącej interakcji z oiektem pod dowolną postacią.

    I tu właśnie pojawia się wspomniany zwrot – „we need to go deeper”.

    Odpowiedz
    • Krzysztof Rogalny
      Krzysztof Rogalny says:

      Marek, Tak, dokładnie. Jednak pomiędzy UX a CX wstawiłbym jeszcze Product Thinking. Na Customer Experience składa się całość wrażeń jaką doświadcza Klient w kontakcie z naszą marką. Marka natomiast, to z reguły nie jeden produkt, a wiele różnych produktów i punktów styku (np. aplikacja mobilna, serwis www), które dopełniając się tworzą CX. W tym artykule poruszyłem właśnie temat spojrzenia na tą jedną część składową – produkt. O Customer Experience pewnie powstaną jeszcze artykuły:)

      Odpowiedz

Odpowiedz

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Odpowiedz na „Krzysztof RogalnyAnuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *