Projektowanie na urządzenia mobilne – powiadomienia

Aktywność telefonów komórkowych jest zaskakująco wysoka. W ciągu ostatnich 10 sekund opublikowano około 48 000 tweetów, pojawiło się 280 000 like’ów na Facebooku oraz udostępniono 87 000 zdjęć na Snapchacie. Z drugiej jednak strony 80% aktywnych użytkowników zaprzestaje korzystać z aplikacji już po 3 dniach od zainstalowania. Potencjał jest olbrzymi, jednak wymaga od projektanta podjęcia wielu przemyślanych decyzji projektowych. Dziś krótko opowiem o 3 elementach aplikacji mobilnych, które przybliżą Cię do sukcesu.

 

Microfeedback

Dla nas, projektantów ocena użytkownika końcowego jest szalenie ważna. Po dziesiątkach „zaszkicowanych” kartek papieru, setkach godzin pracy i konsultacji wewnątrz projektowych czekamy z wypiekami na twarzy na informacje, o tym jak radzi sobie nasza aplikacja. Najchętniej podsunęlibyśmy użytkownikowi kilkustronnicową ankietę, jednak resztki rozsądku podpowiadają – nie można. Wydaje się być tylko jedno właściwe rozwiązanie, mianowicie microfeedback.

Uber_MicrofeedbackExample

http://blog.invisionapp.com

 

Jak zaprojektować skuteczny microfeedback?

  1. Zadawaj pytania w odpowiednim czasie
    Czas ma istotny wpływ na ilość zebranych opinii, jednak mocno zależy od specyfiki aplikacji. Uber prosi o ocenę kierowcy/ pasażera zaraz po odbytym kursie. Zarówno kierowca jak i pasażer mogą ocenić swoje doświadczenia „na gorąco”. Jest to doskonały moment, ponieważ jesteśmy jeszcze pod wpływem emocji a więc chętniej ocenimy niesympatycznego kierowcę, przyjemnie pachnący samochód czy pijanego pasażera.
  2. Formułuj krótkie i zrozumiałe pytania
    „Jak oceniasz aplikację?”, „Czy uzyskane informacje okazały się pomocne?”-  tego typu pytania dają dużo większe prawdopodobieństwo odpowiedzi niż te długie i złożone. Jako informacja zwrotna świetnie sprawdzi się odpowiedz „tak/ nie” lub skala numeryczna z ocenami od 1 do 5.
  3. Forma komunikatu
    Najlepszą praktyką jest prośba o ocenę w obrębie aplikacji. Ze zdecydowanie mniejszym odzewem spotykają się ankiety rozsyłane na adres email. Istnieje spore prawdopodobieństwo, że trafią do spamu lub zwyczajnie zostaną za taki uznane. Linkowanie na zewnątrz serwisu też wiąże się z oporem użytkowników, którzy nie wiedzą gdzie trafią i jak wiele czasu będą potrzebować na ocenę.

 

Pytanie o zgodę

Najgorsze, co możemy zrobić to zalać użytkownika morzem próśb o różnorakie pozwolenia, bez jasnego wytłumaczenia. Tego typu powiadomienia często pojawiają się zbyt wcześnie, zanim użytkownik zdąży zaznajomić się z narzędziem. Przykładowo, Gmail prosi o zgodę na wysyłanie powiadomień jeszcze przed onboardingiem.

1-kcb4Cu1M8O1t5ckvAv3SjQ

https://uxplanet.org

 

Co możemy zrobić? Poniżej kilka porad:

  1. Pytaj w odpowiednim czasie
    Wszystko możemy sprowadzić do jednej zasady – pytaj o pozwolenie dopiero wtedy, kiedy go naprawdę potrzebujesz. Wyjaśnię na przykładzie. Wyobraźcie sobie, że ściągacie aplikację sklepu internetowego. Zaraz po uruchomieniu zostajecie poproszeni o zgodę na udostępnianie lokalizacji. W większości głów rozbrzmi – Po co? W Jakim celu mam udostępniać swoje położenie?  Zupełnie inaczej spojrzymy na tego typu komunikat w sytuacji, gdy próbujemy wyszukać sklep w okolicy, za pośrednictwem aplikacji.

    1-S6_10X0PzJQZPNEAXnY3EA

    https://uxplanet.org

  2. Treść komunikatu
    Przekaz musi został sformułowany w sposób jasny i zrozumiały. Warto doprecyzować, jakiego rodzaju korzyść wiąże się ze zgodą. Dobrą praktyką może pochwalić się Google Maps. Pytając o zgodę na komunikaty głosowe, doprecyzowuje, że pomogą one w łatwiejszym dotarciu do celu. Wiedząc jakie są benefity, jesteśmy bardziej skorzy do wyrażenia zgody.
1-KfBad7D6Q7fOtvhFPFHztg

https://uxplanet.org

 

 

Notyfikacje

Denerwujące, natarczywe notyfikacje są główną przyczyną odinstalowywania aplikacji. Użytkownik chce być powiadamiany o tym co istotne, a to stawia projektanta przed potężnym wyzwaniem. Naszym zadaniem jest uratowanie userów przed frustracją, z kolei naszego projektu przed porażką.

https://uxplanet.org

Jak wybrnąć z sytuacji?

  1. Informuj o tym, co ważne
    Tylko dobra znajomość grupy docelowej i jej trybu życia pozwoli Ci zrozumieć, jakiego typu informacje są pożądane przez odbiorców oraz w jakiej częstotliwości.
  2. Zadbaj o czas
    Bez względu na to jak interesujący przekaz przygotowaliśmy użytkownikowi, przesłanie go w środku nocy pogrzebie cały wysiłek. Nasuwają się dwa rozwiązania. Po pierwsze, należy uwzględnić godziny wysyłania komunikatów w różnych strefach czasowych. Po drugie, warto dać użytkownikowi kontrolę i umożliwić mu wyłączenie powiadomień o wybranych przez siebie porach.

 

Projektowanie na urządzenia mobilne jest szczególnie uzależnione od kontekstu. Warto wziąć pod uwagę powyższe wskazówki ale z uwzględnieniem specyfiki danego projektu. Bardzo ważne jest więc dobre poznanie grupy docelowej, testowanie rozwiązań i duża doza cierpliwości do uczenia się na swoich błędach. W końcu mamy tylko jedną szansę na zrobienie dobrego wrażenia na naszych odbiorcach.

 

Źródła:

http://blog.invisionapp.com/get-better-qualitative-data-on-your-user-experience-with-microfeedback/

https://uxplanet.org/mobile-ux-design-the-right-ways-to-ask-users-for-permissions-6cdd9ab25c27#.zftsuu8hs

https://uxplanet.org/how-to-craft-mobile-notifications-that-users-actually-want-7b585e0e1fa1#.qungdcbzz

https://blog.prototypr.io/the-do-s-and-don-ts-of-mobile-app-notifications-7252241b418?ref=webdesignernews.com#.knnnfity0

0 odpowiedzi

Odpowiedz

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *