Wiarygodność marki

Kwestia wiarygodności jest ważna, ponieważ często boimy się zaufać nieznanym produktom/firmom. Nie chcemy zostać oszukani, nie chcemy ryzykować swoich pieniędzy oraz ujawnienia danych osobowych. W artykule przyjrzymy się czym jest wiarygodność marki, jak ją budować w internecie oraz dlaczego jest taka ważna na dzisiejszym rynku. Peter Morville wyróżnił 7 cech/elementów składających się na pojęcie user experience. Jednym z nich jest wiarygodność.

 

UX Plastry miodu wg Petera Morvill'a

UX Plastry miodu wg Petera Morvill’a

Najprościej można powiedzieć, że wiarygodność oznacza wzbudzanie u konsumentów zaufania do nas/naszego produktu/naszej firmy. Jest to zapewnienie użytkownika, że u nas znajdą to czego potrzebują oraz, że gwarantujemy jakość i bezpieczeństwo. Budowanie wiarygodności jest potrzebne, aby zachęcić użytkowników do korzystania z oferty.

 

Wiarygodność jest związana z tym jak klienci postrzegają nasz produkt/usługę/firmę. Ze znanych elementów wpływających na postrzeganie marki można wyróżnić:

  • Komunikowanie eksperckości marki w branży
  • Podkreślanie długości trwania firmy
  • Podkreślenie kompetencji firmy przez wyróżnienia, nagrody, certyfikaty
  • Dobry marketing i reklama

 

Jak wygląda budowanie wiarygodności marki w internecie?

Przede wszystkim należy zadbać o odpowiedni projekt strony internetowej/aplikacji. Przestarzały wygląd bardzo źle wpływa na zaufanie klientów. Badanie Grupy Stanford Web Crediblility Project (2002 r.) sprawdzało jakie czynniki wpływają na wzbudzanie zaufania użytkowników do stron internetowych. Grupa badawcza odkryła, że jest to zarówno reputacja firmy, obsługa klienta, reklamy. Jednak najważniejsze okazało się to jak strona wygląda. Konsumenci poświęcali więcej uwagi na powierzchownych aspektach witryny. Nie ufali witrynom o amatorskim wyglądzie. Strony, które były przejrzyste i estetyczne wzbudzały pozytywne nastawienie.

 

Warto zaznaczyć, że oprócz czystego i dopasowanego layoutu występują również inne czynniki na stronie, o które powinniśmy zadbać:

  • recenzje produktów/usług na stronie.
    Dowód społeczny wpływa na wiarę w słuszność decyzji.
  • intuicyjny proces zakupowy
    Jeśli zakupy naszych produktów będą proste i szybkie użytkownicy chętniej do nas wrócą oraz polecą nas znajomym.
  • dostosowane komunikaty dla użytkowników.
    Wiadomości wysyłane do klientów powinny zawierać potrzebne informacje. Spamowanie klientów może skutkować niechęcią do nas, a w konsekwencji utratą zaufania.
  • informowanie o procesie dostarczenia paczki.
    Jeśli prowadzimy sklep należy informować użytkownika o tym co się dzieje z zamówionym towarem, jednak zbyt wiele wiadomości może denerwować użytkowników.
  • aktywność na portalach społecznościowych.
    Poprzez publikacje na portalach społecznościowych na bieżąco komunikujemy naszą ofertę klientom. Pokazujemy, że jesteśmy aktywną firmą. Zdobywamy więcej klientów.
  • zadbanie o customer service.
    Zapewnienie najlepszej jakości obsługi klienta znacznie wpływa na zaufanie klientów.

 

Podczas prac nad naszą marką warto uwzględnić działalność na rzecz budowania zaufania klientów. Jest to znaczący współczynnik dla konwersji produktów/usług. Jest bardzo szybko weryfikowany przez coraz bardziej ekspansywny i konkurencyjny rynek.

 

Źródła:

https://risingline.com/pdf/stanford-web-credibility.pdf

 

2 odpowiedzi

Odpowiedz

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Odpowiedz na „ZgredAnuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *