Smartwatch – wyzwanie i morze możliwości
Pierwszy przenośny zegarek (kieszonkowy) został stworzony przez Petera Henleina w XVI wieku. Był to najpopularniejszy typ zegarka do I wojny światowej. Pewnie niewielu z nas wie, ale na początku XX wieku zegarki naręczne były noszone wyłącznie przez kobiety! Mężczyźni traktowali je z pogardą i uważali, że to przejściowa moda. Wybuch I wojny światowej zmusił ich do zmiany poglądów. Zegarki naręczne były niezbędnym wyposażeniem żołnierzy, ponieważ wersja kieszonkowa była niepraktyczna w zastosowaniu. Od tego czasu zegarki naręczne są powszechnie używane, a w dzisiejszych czasach znalazły kolejne zastosowanie w postaci smartwatchy. Pierwsze “inteligentne zegarki” powstały na początku lat 80.
Źródło: http://www.smartware.nl
Obecnie na rynku można znaleźć wiele smartwatchy produkowanych między innymi przez takie firmy jak: Google, Sony, Asus. W moim artykule przyjrzę się zegarkom firmy Apple. Przybliżę główne zasady propagowane przez firmę Apple, o których należy pamiętać podczas projektowania aplikacji.
Źródło: https://www.apple.com/watch/
Wiele osób myli funkcjonalność smartwatchy z funkcjonalnością smartphonów. Smartwatch służy do innych celów, a sposób z jego korzystania jest znacznie różny od korzystania ze smartphona, co ma rzeczywiste przełożenie na zasady projektowania. Dlatego przed przystąpieniem do projektowania na Apple Watch należy zrozumieć wizję, kontekst używania i wytyczne dla projektowania:
- Jedną z podstawowych cech smartwatcha jest jego personalność. Jest to urządzenie, które nosimy cały czas na sobie, jest cały czas aktywne. Smartwatch umożliwia nam natychmiastowe zapoznanie się z informacjami bez konieczności wyjmowania telefonu. Musimy umieścić te najważniejsze informacje, do których użytkownik powinien mieć stały dostęp.
Źródło: https://developer.apple.com/watch/human-interface-guidelines/
- Kolejną cechą jest holistyczność. Apple Watch został zaprojektowany, aby rozmyć granicę pomiędzy urządzeniem, a oprogramowaniem. Osoby noszące Apple Watcha mają do dyspozycji elektroniczną koronkę (odpowiednik pokrętła do ustawiania godziny w tradycyjnych zegarkach), która służy m.in. do przewijania treści. Poza tym ekran Apple Watcha wykrywa siłę nacisku. Lekkie stuknięcie, w odróżnieniu od zdecydowanego przyłożenia palca, może powodować inną akcję. Takie rozwiązanie ma uprościć poruszanie się po menu. Elektroniczna koronka i ekran wyczuwający siłę nacisku mają bezproblemowo współdziałać z oprogramowaniem smartwatcha.
Źródło: https://developer.apple.com/watch/human-interface-guidelines/
- Jedną z zasad Apple’a jest lekkość. Oznacza to, że powinno się szybko i lekko korzystać z aplikacji. Tak jak ze standardowego zegarka – tylko po to, aby spojrzeć na daną informację. Jeśli korzystanie z aplikacji wymaga od użytkownika dłuższej chwili w celu wykonania akcji to aplikacja nie spełnia swojego zadania. Dlatego tak ważne jest, aby w procesie projektowym przemyśleć interakcje i zminimalizować kroki użytkownika do minimum.
Źródło: https://developer.apple.com/watch/human-interface-guidelines/
- Ostatnia zasada mówi o kontekście aplikacji. Smartwatch jest połączony ze smartphonem użytkownika, dlatego jest w stanie zbierać liczne dane na temat użytkownika – o jego aktywnościach, lokalizacjach, kontaktach, spotkaniach. Warto wykorzystać te informacje do kreowania wartości dla użytkownika. Na podstawie aktywności można wyświetlić aktualnie potrzebne informacje jak: krótsza droga do pracy, promocje w często odwiedzanej restauracji, najnowszy repertuar ulubionego kina, promocje na bilety lotnicze. Dzięki kontekstowemu pokazywaniu konkretnej informacji w odpowiednim momencie możemy zbudować pozytywne doświadczenia użytkowników.
Warto pamiętać o tym, że wszystkie aplikacje na tak innowacyjne urządzenia jak smartwatch wymagają licznych badań m.in. testów z użytkownikami. Zadaniem projektantów i badaczy jest poznanie w jakim celu użytkownicy korzystają z tych urządzeń oraz jak radzą sobie z aplikacjami, co jest dla nich zrozumiałe, czy potrafią się odnaleźć w nawigacji oraz jakie funkcjonalności sprawiają im problemy. Projektowanie na smartwatch jest zarówno wyzwaniem jak i morzem możliwości.
Źródła:
http://krzysztofstoklos.jimdo.com/historia-zegark%C3%B3w/
http://www.fastcodesign.com/3022457/5-surprising-principles-for-designing-smartwatches
https://developer.apple.com/watch/human-interface-guidelines/
Odpowiedz
Want to join the discussion?Feel free to contribute!