Usability naszych GPS’ów

Czy zastanawialiście się kiedyś nad interfejsem GPS’a, z którym jeździcie? Czy łatwo było wam odnaleźć szukane funkcje? Czy ikony były zrozumiałe, a mapa wystarczająco czytelna? Czy dźwięki i komunikaty lektora nie rozpraszały podczas jazdy? Na te i inne pytania próbowaliśmy odpowiedzieć w badaniu, które realizował zespół usability Janmedia Interactive.


W badaniu wzięło udział 6 użytkowników, z którymi testowaliśmy trzy urządzenia GPS poznając przy tym malownicze zakątki Wrocławia 🙂 Urządzenia udostępnił nam sklep internetowy ŚwiatGPS, któremu w tym miejscu chcemy serdecznie podziękować.

Ogólnie oczekiwaliśmy, że GPS’y będą dosyć proste i zrozumiałe w obsłudze. Jednak w czasie badania pojawiły się sytuacje, które dla użytkowników były kłopotliwe, nawet jeśli chodzi o podstawowe zadania, jakie wykonuje się z GPS’em (np. ustalanie trasy przejazdu).

Po szczegóły odsyłam do raportu z badani użyteczności urządzeń GPS, tutaj zaś umieszczam najważniejsze wskazówki, które mogą być pomocne przy projektowaniu interfejsów GPS’ów samochodowych. Większość z nich pokrywa się z uniwersalnymi zasadami projektowania zorientowanego na użytkownika, ale część dotyczy tylko interfejsu GPS’a. Oto one:

 

  • Przyciski i cały wygląd interfejsu dotykowego powinny być dostosowane do używania podczas jazdy. Należy zadbać o odpowiednią wielkość przycisków.
  • Elementy aktywne (klikane) i nieaktywne muszą się odróżniać wizualnie i dźwiękowo. Dostarczanie odpowiedniego feedbacku dźwiękowego jest istotne z punktu widzenia ograniczonych zasobów uwagi użytkownika podczas prowadzeni pojazdu. Naciśnięciu przycisku powinien towarzyszyć dźwiękowy feedback, tak by użytkownik nie musiał się upewniać się patrząc na ekran, że akcja została podjęta.
  • Trzeba zadbać o czytelność mapy oraz informacji pojawiających się w jej okolicach. Na ekranie mapy podczas jazdy nie należy umieszczać zbędnych informacji.
  • Ikonografia musi być jednoznaczna i zrozumiała. Podczas testów okazała się być jednym z najsłabszych punktów. Dobrą praktyką jest korzystanie z już sprawdzonych standardów, np. telefonów komórkowych oraz podpisywanie ikon, jeśli jest to możliwe. Warto też wcześniej przetestować z użytkownikami ich intuicyjność.
  • Czytelność czcionki powinna być odpowiednia i uwzględniać odległość, z jakiej kierowca spogląda na GPS’a podczas jazdy.
  • Menu urządzenia powinno być maksymalnie czytelne i zawierać łatwy dostęp do najważniejszych funkcjonalności, np. wprowadzania adresu. Jeśli jego struktura jest głęboka, trzeba wyraźnie oznaczać aktualne miejsce, w jakim znajduje się użytkownik.
  • Nawigacja w ramach GPS’a powinna być prosta, a struktura informacji przejrzysta. Warto wizualizować trasę przed rozpoczęciem nawigacji. W ten sposób użytkownik może sprawdzić jak ona przebiega, a jednocześnie upewnia się, że została wyznaczona.
  • Dobrze jest, gdy system komunikuje rozpoczęcie podróży, dojazd do celu czy oczekiwanie na ruch kierowcy.
  • Dźwięki zatwierdzania akcji powinny być stonowane. Ostre sugerują błąd lub czynność krytyczną.
  • Komunikaty lektora są bardzo ważne podczas prowadzenia samochodu i to głównie na ich podstawie kierowca wykonuje manewry, wspierając się od czasu do czasu ekranem. Dlatego powinny one precyzyjnie i z odpowiednim wyprzedzeniem informować: co, gdzie i kiedy ma zrobić użytkownik.
  • Dla istotnych działań podczas jazdy takich jak regulacja głośności można zastosować mechanizmy zewnętrzne, np. dedykowane przyciski, których użycie jest łatwiejsze w czasie jazdy niż ekran dotykowy.
  • Zastosować dobre oznaczenie aktualnego miejsca pojazdu oraz odpowiednie pokazywanie procesu jazdy.
  • Elastyczność i efektywność posługiwania się urządzeniem jest większa, jeśli zastosuje się mechanizm wspomagania i autosugerowania nazw w wyszukiwaniu adresów.
  • Nazewnictwo zastosowane w komunikatach pisanych i głosowych powinno być zrozumiałe. Warto unikać terminów anglojęzycznych oraz wprowadzać polskie znaki na klawiaturze.

/ Julka

2 odpowiedzi
  1. bmx
    bmx says:

    uwazam ze wiekszosc sprzetów elektronicznych produkowanych obecnie to przesyt formy nad trescia… usability? jakie usability – chyba tylko w przypadku profesjonalnych urządzeń.

    Odpowiedz

Odpowiedz

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Odpowiedz na „kupmikaweAnuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *