Testy użyteczności to nie fokusy, naprawdę!

Badanie z użytkownikami jest przez wielu uznawane za podstawowe (najefektywniejsze) narzędzie badań usability. Niemniej nadal wiele osób nie dostrzega różnicy pomiędzy badaniem z użytkownikami a badaniem typu testy grupowe. Zerknijcie niżej na podsumowanie różnic:

Testy grupowe

Testy użyteczności

Niewielka grupa osób

Pojedynczy użytkownik

Uczestnicy reagują na koncepcje i projekty, które im się przedstawia

Prosi się użytkownika o określenie co to jest, do czego służy lub aby użył danej rzeczy

Dobre do szybkiego uzyskania próbek opinii i odczuć użytkowników. Nadają się do sprawdzenia oczekiwań odbiorców, określenia ich potrzeb. Pozwalają ocenić pomysł na bazie, którego powstać ma witryna. Można sprawdzić też wykorzystywane w witrynie słownictwo.

Sprawdzenie czy witryna funkcjonuje poprawnie i określenie na jakie problemy napotyka użytkownik.

 

Wykonywane na początku procesu tworzenia serwisu.

 

Wykonywane na prototypie (papierowym, makiety, grafika, html).

 

 

 

Dla ilu użytkowników prowadzić testy?
W każdym teście udział bierze jedna osoba. Ile osób zbadać?

  • Pierwsi użytkownicy zazwyczaj odkrywają najwięcej błędów.
  • Jakob Nielsen i Tom Landauer wykazali, że testowanie z 5 użytkownikami pozwala na wykrycie 85% problemów dotyczących funkcjonalności witryn. Zatrudnianie większej ilości użytkowników nie gwarantuje liniowego wzrostu liczny wykrytych błędów.
  • Zamiast jednego testu z 8 użytkownikami lepiej przeprowadzić dwie tury testów z 3 użytkownikami. Najczęściej duże błędu zasłaniają te mniejsze i dopiero usunięcie ich i przeprowadzeni drugiej tury pozwala na odkrycie mniejszych błędów.
  • W teście bierze udział także osoba przeprowadzająca test i obserwator.
0 odpowiedzi

Odpowiedz

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *