Ile wydać na usability?

Ile można zyskać?
W swoim Alertbox Jakob Nielsen opisuje badania na 42 przypadkach gdzie łatwo dało się ustalić przełożenia ulepszenia użyteczności na efekty. Dla każdego projektu ustalono mierniki, które zbadano przed i po wprowadzeniu ulepszeń w usability.

Założone mierniki wzrosły średnio o 135%.

  • Sprzedaż (konwersja) – 100%
  • Ilość odsłon / ilość UU – 150%
  • Efektywność (user performance) – 161%

Ile firmy wydają na usability?
Zazwyczaj porównuje się koszt badań usability do całego kosztu projektu.
Dysponuję dwoma badaniami dotyczącymi kosztów usability w projekcie. Oba badania oparto na tych samych założeniach: porównujemy całkowity koszt działań usability do całkowitego kosztu projektu.

W badaniu prowadzonym przez Norman/Nielsen na próbce 863 serwisów na usability wydawano około 10% budżetu projektu.

W analizach jakie przeprowadziłem w firmie w której pracuję (na znacznie mniejszej próbce bo tylko 5 przypadków) działania związane z usability skonsumowały około 14% budżetu projektów.Brałem pod uwagę jedynie te projekty gdzie prowadziliśmy zarówno usability jak i projektowanie. W wielu przypadkach pracujemy jedynie jako badacz/konsultant usability
i koszty całego projektu nie są nam znane.

Ważna jest świadomość, że w dużych projektach udział badań usability w kosztach całego projektu będzie procentowo znacznie niższy.

Podsumowując wydając 10-14% budżetu na usability zyskujemy o 135% efektywniejszy produkt. Im większa skala działania, tym efekty mierzone w gotówce będą bardziej spektakularne. Im mniejsza skala działania tym efekty mogą okazać się ważniejsze dla przedsiębiorstwa.

0 odpowiedzi

Odpowiedz

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *